درود بر شما همراهان گرامی ؛
من بهادر بوربوری، از سال ١٣٧٥ در رابطه با صنعت تفریح و سرگرمی که شامل گردشگری ، هتلداری ، مهمان نوازی و موضوعات مربوط به آن است به صورت حرفه ای فعالیت می کنم، اولین تجربه های علم و صنعت غذا و خوراک شناسی، پذیرایی و تشریفات را در کنار پدر مرحومم آموختم.او خود اهل سفر و مزه بازی بود، مزه ها را هم خوب می شناخت و انواع کباب را به راستی و درستی تهیه می کرد چرا که عاشق مزه انواع کباب بود.با او به رستوران های ریز و درشت و حتی نه چندان مشهور آن روزگار تهران و استانهای دیگر می رفتم البته تا جایی که درس و مشق اجازه می داد... چلو کبابی های هفت کچلون، نایب، طریقت، شرف الاسلامی تا مجموعه هتل های هایت، هیلتون، شرایتون، مریوت، باشگاه آرارات، مجموعه سپید، باغ بهشت و ... که زیر بمباران و موشک آن سالهای سخت، خاطراتی رنگارنگ از داشته ها و نداشته های سفره ایران و ملل را برایم نمایان می ساخت و صد البته دستپخت مادرم با آن غذاهای متنوع که هر روز دل از کفمان می برد در این مهم بی اثر نبود ، در کنار اینها انواع سفره های عشایر، روستاها و اقوام مختلف ایران را هم بگذاری چاشنی عالی برای ذهن کنجکاو و صدالبته خوراک دوست می شود تا این رشته را که تا آن روز شناخته شده نبود دنبال کنم.
بی شک سفر با مردی که ایران را گشته بود و باز می گشت و روح سیری ناپذیر او به سفر در شکل گیری شخصیت کاری من بی تأثیر نبود و به من هم سرایت کرد، او که در هر جای این مرز پرگهر دوست و آشنایی داشت در باب مهمانوازی و پذیرایی این فرصت را به من می داد تا با سفره های اقوام مختلف ایران - آریایی بهتر از هر شخص دیگری آشنا شوم. همین امر باعث ترغیب من به مطالعه گسترده در موضوعات انسان شناسی، تاریخ و جغرافیای ایران، مردم شناسی ایران، فرهنگ اقوام مختلف ایرانی، جامعه شناسی با پراکندگی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی گردید.
در ادامه، تحصیل در رشته های دانش شناسی و اطلاع رسانی با گرایش تخصصی اطلاعات و بانک های اطلاعاتی، مدیریت جهانگردی، هتلداری و مهمان نوازی همچنین مطالعات گسترده در حوزه های فوق و همچنین شرکت در دوره های تخصصی مدیریت استراتژیک کسب و کار، مدیریت توسعه، مدیریت هزینه و مالی، مدیریت منابع انسانی، رفتار مصرف کننده، مدیریت غذا و نوشیدنی، HSE و دوره های تخصصی غذا و نوشیدنی و HORECA شامل آشپزی، نانوایی، قنادی، شکلات سازی، قهوه و چای، بارتندری، تشریفات و پذیرایی، پروتکل های آداب معاشرت، مدیریت رستوران، مدیریت هتل، همچنین سالها کار عملی در این حوزه باعث نگاهی عمیق و علمیتر به این موضوعات شد.
سالها فعالیت تخصصی در این عرصه به من آموخت که حلقه های گم شده ای وجود دارد که نمی توان گردشگری و مخصوصاً گردشگری غذایی را در ایران فراتر از مرزها برد که در زیر برخی از این موارد را نام می برم :
١- آشنا نبودن آحاد مردم حتی از رسم و رسوم های اولیه و حتی خوراک های قومی و قبلیه ای خود، به واسطه همین بسیاری از خوراک های ایرانی در طول تاریخ به بوته فراموشی سپرده شدند.
٢- عدم حمایت حکومتهای وقت در طول ١٠٠ سال اخیر- غیر از تلاش هایی در دوره پهلوی دوم حتی به واسطه فخر فروشی هم که شده بود، فرصت خوبی بود که به واسطه ایادی و دست نشاندگان بیگانه انجام گرفت و با رویداد انقلاب فرصت معرفی پیدا نکرد - فعالیت های چندانی در رابطه با شناخت، تدوین و معرفی خوراکهای ایرانی به گردشگران چه داخلی و چه خارجی انجام نگرفت.
٣- استفاده ناکارآمد از زیر ساخت های گردشگری به صورت عام و خاص ( رستوران های بومی، سنتی، بین راهی و ... ).
٤- عدم تدوین منابع تحقیقاتی و صرف بودجه تحقیقاتی در دانشگاه ها با این موضوع که عدم آگاهی مسئولین وقت به این موضوع مهم فرهنگی و تاریخی را حتی در حال حاضر می رساند.
٥- نبود مرکزی تخصصی در رابطه با گردشگری غذایی، فرهنگ غذایی ایران و آموزش آشپزی غذاهای ایرانی همانند بسیاری از کشورهای پیشرو در این حوزه مانند سوییس، آلمان، فرانسه، ایتالیا، انگلستان و ...
٦- برگزاری دوره های تخصصی MBA و DBA در رشته های گردشگری، هتلداری و مهمان نوازی که فاقد سرفصل های آموزشی و پژوهشی در مورد گردشگری غذایی ایران است.
٧- نبود رویداد علمی و فرهنگی ملی در این حوزه با برگزاری مرتب در هر سال با یک بازه زمانی مشخص بتواند یادآور این فرهنگ غنی به مردمان داخل و خارج از کشور باشد ( البته منظور بنده رویدادهای غیر از رویدادهای فصلی، تصادفی و بدون برنامه ریزی و بدون هدف جشنوارهایی همچون آش ایرانی، انار، گلاب و ... که بدون اطلاع رسانی بین المللی است، می باشد ).
٨- برگزاری دوره های راهنمایان تور بدون آموزش در مورد سفره غذایی اقوام مختلف که این خود باعث عدم اطلاع رسانی این عزیزان به تورهای داخلی و خارجی می شود.
٩- نبود منوی استاندارد از غذاهای ایرانی که باعث محدودیت در ارائه این غذاها در مراکز تهیه و تولید می شود و تا آنجا پیش می رود که داد گردشگر خارجی را هم در می آورد که با جمله معروف Evry Time Kebab که معرف حضوری بسیاری از دوستان عزیز و فعالین محترم بنده هم هست اعتراض خود را نشان می دهد، چرا که او می داند ایران کشوری بسیار پهناور با اقوام مختلف و با فرهنگی غنی است، اما از شما چه پنهان که ما همچنان غافلیم.
در این راستا با برنامه ریزی و همکاری افراد متخصصی و تیم های حرفه ای در حال ساخت مجموعه ای هستیم تا بتوانیم ایران را به درستی به علاقه مندان داخلی و خارجی معرفی کنیم.
پروژه ملی گردشگری با نام " چهره ایران " که به همت " موسسه انسان و طبیعت ناشناخته " و گروه "توسعه اقتصاد گردشگری آلفا آرتا " شکل گرفته است به دنبال برندینگ اصولی در این حوزه با هدف معرفی توانمندیهای گردشگری غذایی ایران است که این مهم می تواند به عنوان استاندارد و الگویی برای معرفی دیگر توانمندی های گردشگردی ایران هم مورد استفاده قرار بگیرید.
" ایران را مزه کنیم " اولین کمپین این پروژه ، سفرنامه ای به وسعت " همه مزه های سرزمین من، ایران " که نام برنامه ای مستند – داستانی با موضوع گردشگری غذایی و مکتب آشپزی کشور ایران ، این سفرنامه غذایی با گذر از هر استان با غذاها، آداب و رسوم غذا خوردن اقوام مختلف ایران آشنا می شود و در این سفر به نوع زندگی، فرهنگ غذایی، گذر تاریخی، غذاهای فراموش شده و مزه شناسی سفره ایرانی خواهیم پرداخت.
این برنامه پیوندی ناگسستنی با موضوع سفر دارد چرا که در این برنامه آشپزی را دستمایه سفر و سفر را دستمایه آشپزی قرار می دهیم تا بتوانیم کتابی مصور از میراث غذایی ایران را بر دیدگان مخاطب فهیم و علاقه مند به این حوزه بنشانیم و صنعت گردشگری غذایی ایران را احیا کنیم.
سوابق تحصیلی :
- دوره کارشناسی علم کتابداری و اطلاع رسانی شامل علوم دانش و اطلاعات شناسی گرایش بانک های اطلاعاتی در رشته های علوم انسانی
- دوره مدیریت هتلداری سازمان فنی و حرفه ای با همکاری موسسه بین المللی کار تورین ایتالیا
- دوره مدیریت غذا و نوشیدنی سازمان فنی و حرفه ای با همکاری موسسه بین المللی کار تورین ایتالیا
- دوره آشپزی هتل درجه 2 و 1 سازمان فنی و حرفه ای با همکاری موسسه بین المللی کار تورین ایتالیا
- دوره تخصصی نان و شیرینی هتل ( شیرینی های تر و خشک ، کیک، دکوراتیو کیک، دسر و ... ) درجه 2 و 1 سازمان فنی و حرفه ای با همکاری موسسه بین المللی کار تورین ایتالیا
- دوره میز آرایی و تشریفات هتل در سازمان فنی و حرفه ای با همکاری موسسه بین المللی کار تورین ایتالیا
- دوره بار سرد و گرم در سازمان فنی و حرفه ای با همکاری موسسه بین المللی کار تورین ایتالیا
- دوره عمومی آشپزی بین المللی از سازمان گردشگری و سازمان UNAPETIT آسیا و اقیانوسیه
- دوره تخصصی آشپزی بین المللی از سازمان گردشگری و سازمان UNAPETIT آسیا و اقیانوسیه
- دوره مدیریت ارشد بازاریابی در سازمان فنی و حرفه ای با همکاری موسسه بین المللی کار تورین ایتالیا
- دوره کارشناسی ارشد طراحی وب ( وبمستری ) با همکاری موسسه بین المللی کار تورین ایتالیا
- دوره بین المللی KAB ( مدیریت کسب و کارهای زود بازده ) سازمان فنی و حرفه ای در موسسه بین المللی کار تورین ایتالیا
- و ...
سوابق شغلی :
- فعال اقتصادی و سرمایه گذاری در صنعت تفریح،سرگرمی و گردشگری غذایی و صنعت هرکا ( هتل، رستوران، کافه و کیترینگ)، صنعت مهمان نوازی و تشریفات
- پژوهشگر و تحلیلگر فرهنگی و اقتصادی در صنعت گردشگری غذایی ایران
- کارشناس، مشاور، مربی و توسعه دهنده کسب و کارهای غذا و نوشیدنی
- مدیر عامل شرکت مشاوره و خدمات کسب و کار و بازرگانی آلفاآرتا
- مدیر عامل موسسه انسان و طبیعت برگزارکننده تور های " ایران را مزه کنیم " و دوره های فرهنگی و گردشگری غذایی برای توریست های بازدیدکننده از ایران با نام " تجربه ایرانی "
- بنیانگذار و مدیر عامل موسسه نانو شبکه ایرانیان ( برند نانونت NANONET ) طراح و مجری بانک اطلاعاتی آزاد غذا و نوشیدنی ایران با نام (IRAN FOOD OPEN DATA (IRFOODA
- مدیر عامل شرکت بازرگانی آلفاچرم تولیدکننده محصولات تکمیلی و تخصصی چرم ( زین اسب، کیف و کفش، فرش چرم، ست های مردانه و زنانه و ... )
- کارگردان، نویسنده، تهیه کننده و گوینده پادکست های " TASTEOLOGY ", " HORECALOGY " و " ایران را مزه کنیم "
- کارگردان، نویسنده، تهیه کننده و مجری مستند " ایران را مزه کنیم "
- مدرس دوره های تخصصی مدیریت رستوران و رستوران داری، بازاریابی رستوران، فروش رستوران
- مشاور سرمایه گذاری و تحلیلگر اقتصادی در صنعت گردشگرری غذا و نوشیدنی
- نویسنده و مترجم مقالات تخصصی و تولید محتوا به سبک آزاد در حوزه صنعت غذا و نوشیدنی
- استراتژیست تولید محتوا برای پایگاه های اطلاعاتی تخصصی در حوزه کسب و کار های صنعت غذا و نوشیدنی
- بنیان گذار و برگزار کننده کارگاه های آموزشی و دوره های تخصصی مختلف صنعت غذا و نوشیدنی در ایران از جمله :
ـ دوره های مزه شناسی " Tasteolgy " با هدف آموزش تخصصی علم آشپزی و تهیه غذا و نوشیدنی
ـ دوره های " Horecalogy " با هدف آموزش تخصصی مدیریت کسب و کار صنعت غذا و نوشیدنی.
ـ دوره های " Restauratur " با هدف آموزش تخصصی مدیریت رستوران
ـ دوره های " Barology " با هدف آموزش تخصصبی با نوشیدنی های سرد و گرم الکلی و غیر الکلی
ـ دوره های " Cafelogy" با هدف آموزش تخصصی صنعت قهوه و صنایغ وابسته
ـ دوره های " Chocology " با هدف آموزش تخصصی صنعت شکلات و صنایع وابسته
ـ دوره های " Bakerology " با هدف آموزش تخصصی صنعت نان و شیرینی و صنایع وابسته
ـ دوره های " Herbalogy " با هدف آموزش تخصصی چای،دم نوش و صنایع وابسته
ـ دوره های " Spiceology " با هدف آموزش تخصصی ادویه جات، مزه دارکننده ها شامل سس و چاشنی ها
ـ دوره های " انسان و طبیعت " با هدف آموزش تخصصی طبیعت گردی غذایی و تغذیه سالم - عضو جامعه جهانی آشپزی
- عضو انجمن بین المللی سرآشپزان
- -عضو انجمن بین المللی مدیریت غذا و نوشیدنی
- عضو انجمن بین المللی غذا و نوشیدنی
- عضو انجمن بین المللی تخصصی غذا
- عضو انجمن بین المللی سرآشپزان حرفه ای
- عضو انجمن بین المللی نوشیدنی
- عضو انجمن بین المللی کسب و کار
- عضو انجمن وبمستران جهان
- همکاری با شرکت ها، مجموعه های رستوران و مجموعه های غذایی مختلف در زمینه های کارشناسی، مشاوره، تحول سازمانی، توسعه کسب و کار، آموزش نیروی انسانی، طراحی منوی غذایی و ... از جمله :
- رستوران پل
- مجموعه رستورانهای زنجیره ای دیدار ( دو نی نی )
- رستوران لئون 1960
- رستوران اجلاس فرمانیه
- رستوران دریایی تیو
- رستوران آشپزباشی ظفر
- مجموعه راه چوبی اراضی عباس آباد ( فودکورت )
- پرشین استیل تولیدکننده تجهیزات آشپزخانه های صنعتی
- شرکت معماری گروشه سازنده هتل ملک در کلارآباد.
- مجموعه شهرگل اراضی عباس آباد( فودکورت )
- تهران برگر
- های برگر
- کافه وقت چای
- کافه سیب اند گو
- کافه قبیله
- کافه باریزان
- رستوران رویال کوییزین
- سفره خانه سنتی ترمه
- کاروانسرای شاه عباسی کرج
- کبابی لمون کرج
- شرکت آرمن گوشت تولید کننده ی فرآورده های گوشتی با برند آرمن
- شرکت پژوهشی جهان گردشگری باستان ( مجری طرح های گردشگری مجازی در ایران ).
- شهرداری تهران
- شرکت ملی گاز
- شرکت ملی نفت
- مرکز آموزش هتلداری سازمان آموزش فنی و حرفه ای ایران.
- هلدینگ آمیتیس
- کاخ رستوران لیدوما
و ...
حوزه های مطالعاتی مورد علاقه :
- گردشگری غذایی
- ایرانشناسی
- غذا و نوشیدنی
- مدیریت ( استراتژیک، توسعه، سرمایه گذاری، بحران، ریسک، اقتصاد، بازاریابی، نیروی انسانی و ... )
- طراحی محصول
- کسب و کار
- روان شناسی سازمانی
- آموزش نیروی انسانی
- اقتصاد
- تولید محتوا
فعالیت در رشته های ورزشی :
- کوهنوردی
- هنرهای رزمی
- آمادگی جسمانی
- ورزشهای آبی.