بهادر بوربوری

یادداشت ها و دیدگاه های شخصی من در رابطه با علم و صنعت هُرکا ( HORECA) و صنایع وابسته

بهادر بوربوری

یادداشت ها و دیدگاه های شخصی من در رابطه با علم و صنعت هُرکا ( HORECA) و صنایع وابسته

درود بر شما همراهان گرامی ؛

من بهادر بوربوری، از سال ١٣٧٥ در رابطه با صنعت تفریح و سرگرمی که شامل گردشگری ، هتلداری ، مهمان نوازی و موضوعات مربوط به آن است به صورت حرفه ای فعالیت می کنم، اولین تجربه های علم و صنعت غذا و خوراک شناسی، پذیرایی و تشریفات را در کنار پدر مرحومم آموختم.او خود اهل سفر و مزه بازی بود، مزه ها را هم خوب می شناخت و انواع کباب را به راستی و درستی تهیه می کرد چرا که عاشق مزه انواع کباب بود.با او به رستوران های ریز و درشت  و حتی نه چندان مشهور آن روزگار تهران و استانهای دیگر می رفتم البته تا جایی که درس و مشق اجازه می داد... چلو کبابی های هفت کچلون، نایب، طریقت، شرف الاسلامی تا مجموعه هتل های هایت، هیلتون، شرایتون، مریوت، باشگاه آرارات، مجموعه سپید، باغ بهشت و ... که زیر بمباران و موشک آن سالهای سخت، خاطراتی رنگارنگ از داشته ها و نداشته های سفره ایران و ملل  را برایم نمایان می ساخت و صد البته دستپخت مادرم با آن غذاهای متنوع که هر روز دل از کفمان می برد در این مهم بی اثر نبود ، در کنار اینها انواع سفره های عشایر، روستاها و اقوام مختلف ایران را هم بگذاری چاشنی عالی برای ذهن کنجکاو و صدالبته خوراک دوست می شود تا این رشته را که تا آن روز شناخته شده نبود دنبال کنم.

بی شک سفر با مردی که ایران را گشته بود و باز می گشت و روح سیری ناپذیر او به سفر در شکل گیری شخصیت کاری من بی تأثیر نبود و به من هم سرایت کرد، او که در هر جای این مرز پرگهر دوست و آشنایی داشت در باب مهمانوازی و پذیرایی این فرصت را به من می داد تا با سفره های اقوام مختلف ایران - آریایی بهتر از هر شخص دیگری آشنا شوم. همین امر باعث ترغیب من به مطالعه گسترده در موضوعات انسان شناسی، تاریخ و جغرافیای ایران، مردم شناسی ایران، فرهنگ اقوام مختلف ایرانی، جامعه شناسی با پراکندگی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی گردید.

در ادامه، تحصیل در رشته های دانش شناسی و اطلاع رسانی با گرایش تخصصی اطلاعات و بانک های اطلاعاتی، مدیریت جهانگردی، هتلداری و مهمان نوازی همچنین مطالعات گسترده در حوزه های فوق و همچنین شرکت در دوره های تخصصی مدیریت استراتژیک کسب و کار، مدیریت توسعه، مدیریت هزینه و مالی، مدیریت منابع انسانی، رفتار مصرف کننده، مدیریت غذا و نوشیدنی، HSE و دوره های تخصصی غذا و نوشیدنی و HORECA شامل آشپزی، نانوایی، قنادی، شکلات سازی، قهوه و چای، بارتندری، تشریفات و پذیرایی، پروتکل های آداب معاشرت، مدیریت رستوران، مدیریت هتل، همچنین سالها کار عملی در این حوزه باعث نگاهی عمیق و علمیتر به این موضوعات شد.

سالها فعالیت تخصصی در این عرصه به من آموخت که حلقه های گم شده ای وجود دارد که نمی توان گردشگری و مخصوصاً گردشگری غذایی را در ایران فراتر از مرزها برد که در زیر برخی از این موارد را نام می برم :

 

١- آشنا نبودن آحاد مردم حتی از رسم و رسوم های اولیه و حتی خوراک های قومی و قبلیه ای خود، به واسطه همین بسیاری از خوراک های ایرانی در طول تاریخ  به بوته فراموشی سپرده شدند.

 

٢- عدم حمایت حکومتهای وقت در طول ١٠٠ سال اخیر- غیر از تلاش هایی در دوره پهلوی دوم حتی به واسطه فخر فروشی هم که شده بود، فرصت خوبی بود که به واسطه ایادی و دست نشاندگان بیگانه انجام گرفت  و با رویداد انقلاب فرصت معرفی پیدا نکرد - فعالیت های چندانی در رابطه با شناخت، تدوین و معرفی خوراکهای ایرانی به گردشگران چه داخلی و چه خارجی انجام نگرفت.

 

٣- استفاده ناکارآمد از زیر ساخت های گردشگری به صورت عام و خاص ( رستوران های بومی، سنتی، بین راهی و ... ).

 

٤- عدم تدوین منابع تحقیقاتی و صرف بودجه تحقیقاتی در دانشگاه ها با این موضوع که عدم آگاهی مسئولین وقت به این موضوع مهم فرهنگی و تاریخی را  حتی در حال حاضر می رساند.

 

٥- نبود مرکزی تخصصی در رابطه با گردشگری غذایی، فرهنگ غذایی ایران و آموزش آشپزی غذاهای ایرانی همانند بسیاری از کشورهای پیشرو در این حوزه مانند سوییس، آلمان، فرانسه، ایتالیا، انگلستان و ...

 

٦- برگزاری دوره های تخصصی MBA و DBA در رشته های گردشگری، هتلداری و مهمان نوازی  که فاقد سرفصل های آموزشی و پژوهشی در مورد گردشگری غذایی ایران است.

 

٧- نبود رویداد علمی و فرهنگی ملی در این حوزه با برگزاری مرتب در هر سال با یک بازه زمانی مشخص بتواند یادآور این فرهنگ غنی به مردمان داخل و خارج از کشور باشد ( البته منظور بنده رویدادهای غیر از رویدادهای فصلی، تصادفی و بدون برنامه ریزی و بدون هدف جشنوارهایی همچون آش ایرانی، انار، گلاب و ... که بدون اطلاع رسانی بین المللی است، می باشد ).

 

٨- برگزاری دوره های راهنمایان تور بدون آموزش در مورد سفره غذایی اقوام مختلف که این خود باعث عدم اطلاع رسانی این عزیزان به تورهای داخلی و خارجی می شود.

 

٩- نبود منوی استاندارد از غذاهای ایرانی که باعث محدودیت در ارائه این غذاها در مراکز تهیه و تولید می شود و تا آنجا پیش می رود که داد گردشگر خارجی را هم در می آورد که با جمله معروف Evry Time Kebab که معرف حضوری بسیاری از دوستان عزیز و فعالین محترم بنده هم هست اعتراض خود را نشان می دهد، چرا که او می داند ایران کشوری بسیار پهناور با اقوام مختلف و با فرهنگی غنی است، اما از شما چه پنهان که ما همچنان غافلیم.

 

در این راستا با برنامه ریزی و همکاری افراد متخصصی و تیم های حرفه ای در حال ساخت مجموعه ای هستیم تا بتوانیم ایران را به درستی به علاقه مندان داخلی و خارجی معرفی کنیم.

پروژه ملی گردشگری با نام  " چهره ایران " که به همت " موسسه انسان و طبیعت ناشناخته " و گروه "توسعه اقتصاد گردشگری  آلفا آرتا " شکل گرفته است به دنبال برندینگ اصولی در این حوزه با هدف معرفی توانمندیهای گردشگری غذایی ایران است که این مهم می تواند به عنوان استاندارد و الگویی برای معرفی دیگر توانمندی های گردشگردی ایران هم مورد استفاده قرار بگیرید. 

" ایران را مزه کنیم " اولین کمپین این پروژه ، سفرنامه ای به وسعت " همه مزه های سرزمین من، ایران " که نام برنامه ای مستند – داستانی با موضوع گردشگری غذایی و مکتب آشپزی کشور ایران ، این سفرنامه غذایی با گذر از هر استان با غذاها، آداب و رسوم غذا خوردن اقوام مختلف ایران آشنا می شود و در این سفر به نوع زندگی، فرهنگ غذایی، گذر تاریخی، غذاهای فراموش شده و مزه شناسی سفره ایرانی خواهیم پرداخت.

این برنامه پیوندی ناگسستنی با موضوع سفر دارد چرا که در این برنامه آشپزی را دستمایه سفر و سفر را دستمایه آشپزی قرار می دهیم تا بتوانیم کتابی مصور از میراث غذایی ایران را بر دیدگان مخاطب فهیم و علاقه مند به این حوزه بنشانیم و صنعت گردشگری غذایی ایران را احیا کنیم. 

 

سوابق تحصیلی :

 

  1. دوره کارشناسی علم کتابداری و اطلاع رسانی شامل علوم دانش و اطلاعات شناسی گرایش بانک های اطلاعاتی در رشته های علوم انسانی
  2. دوره مدیریت هتلداری سازمان فنی و حرفه ای با همکاری موسسه بین المللی کار تورین ایتالیا
  3. دوره مدیریت غذا و نوشیدنی سازمان فنی و حرفه ای با همکاری موسسه بین المللی کار تورین ایتالیا
  4. دوره آشپزی هتل درجه 2 و 1 سازمان فنی و حرفه ای با همکاری موسسه بین المللی کار تورین ایتالیا
  5. دوره تخصصی نان و شیرینی هتل ( شیرینی های تر و خشک ، کیک، دکوراتیو کیک، دسر و ... )  درجه 2 و 1 سازمان فنی و حرفه ای با همکاری موسسه بین المللی کار تورین ایتالیا
  6. دوره میز آرایی و تشریفات هتل در سازمان فنی و حرفه ای با همکاری موسسه بین المللی کار تورین ایتالیا
  7. دوره بار سرد و گرم در سازمان فنی و حرفه ای با همکاری موسسه بین المللی کار تورین ایتالیا
  8. دوره عمومی آشپزی بین المللی از سازمان گردشگری و سازمان UNAPETIT آسیا و اقیانوسیه
  9. دوره تخصصی آشپزی بین المللی از سازمان گردشگری و سازمان UNAPETIT آسیا و اقیانوسیه
  10. دوره مدیریت ارشد بازاریابی در سازمان فنی و حرفه ای با همکاری موسسه بین المللی کار تورین ایتالیا
  11. دوره کارشناسی ارشد طراحی وب ( وبمستری )  با همکاری موسسه بین المللی کار تورین ایتالیا
  12. دوره بین المللی KAB  ( مدیریت کسب و کارهای زود بازده ) سازمان فنی و حرفه ای در موسسه بین المللی کار تورین ایتالیا
  13. و ...

 

سوابق شغلی :

  1. فعال اقتصادی و سرمایه گذاری در صنعت تفریح،سرگرمی و گردشگری غذایی و صنعت هرکا ( هتل، رستوران، کافه و کیترینگ)، صنعت مهمان نوازی و تشریفات 
  2. پژوهشگر و تحلیلگر فرهنگی و اقتصادی در صنعت گردشگری غذایی ایران
  3. کارشناس، مشاور، مربی و توسعه دهنده کسب و کارهای غذا و نوشیدنی
  4. مدیر عامل شرکت مشاوره و خدمات کسب و کار و بازرگانی آلفاآرتا
  5. مدیر عامل موسسه انسان و طبیعت برگزارکننده تور های " ایران را مزه کنیم " و دوره های فرهنگی و گردشگری غذایی برای توریست های بازدیدکننده از ایران با نام " تجربه ایرانی "
  6. بنیانگذار و مدیر عامل موسسه نانو شبکه ایرانیان ( برند نانونت  NANONET ) طراح و مجری بانک اطلاعاتی آزاد غذا و نوشیدنی ایران با نام (IRAN FOOD OPEN DATA (IRFOODA
  7. مدیر عامل شرکت بازرگانی آلفاچرم تولیدکننده محصولات تکمیلی و تخصصی چرم ( زین اسب، کیف و کفش، فرش چرم، ست های مردانه و زنانه و ... )
  8. کارگردان، نویسنده، تهیه کننده و گوینده پادکست های " TASTEOLOGY ", " HORECALOGY " و " ایران را مزه کنیم "
  9. کارگردان، نویسنده، تهیه کننده و مجری مستند " ایران را مزه کنیم "
  10. مدرس دوره های تخصصی مدیریت رستوران و رستوران داری، بازاریابی رستوران،  فروش رستوران
  11. مشاور سرمایه گذاری و تحلیلگر اقتصادی در صنعت گردشگرری غذا و نوشیدنی
  12. نویسنده و مترجم مقالات تخصصی و تولید محتوا به سبک آزاد در حوزه صنعت غذا و نوشیدنی
  13. استراتژیست تولید محتوا برای پایگاه های اطلاعاتی تخصصی در حوزه کسب و کار های صنعت غذا و نوشیدنی
  14. بنیان گذار و برگزار کننده کارگاه های آموزشی و دوره های تخصصی مختلف صنعت غذا و نوشیدنی در ایران از جمله :
    ـ دوره های مزه شناسی " Tasteolgy " با هدف آموزش تخصصی علم آشپزی و تهیه غذا و نوشیدنی
    ـ دوره های " Horecalogy " با هدف آموزش تخصصی مدیریت کسب و کار صنعت غذا و نوشیدنی.
    ـ دوره های " Restauratur "  با هدف آموزش تخصصی مدیریت رستوران
    ـ دوره های " Barology " با هدف آموزش تخصصبی با نوشیدنی های سرد و گرم الکلی و غیر الکلی
    ـ دوره های " Cafelogy" با هدف آموزش تخصصی صنعت قهوه و صنایغ وابسته
    ـ دوره های " Chocology " با هدف آموزش تخصصی صنعت شکلات و صنایع وابسته
    ـ دوره های " Bakerology " ‌با هدف آموزش تخصصی صنعت نان و شیرینی و صنایع وابسته
    ـ دوره های " Herbalogy " با هدف آموزش تخصصی چای،‌دم نوش و صنایع وابسته
    ـ دوره های " Spiceology " با هدف آموزش تخصصی ادویه جات، مزه دارکننده ها شامل سس و چاشنی ها
    ـ دوره های  " انسان و طبیعت " با هدف آموزش تخصصی طبیعت گردی غذایی و تغذیه سالم
  15. عضو جامعه جهانی آشپزی
  16. عضو انجمن بین المللی سرآشپزان 
  17. -عضو انجمن بین المللی مدیریت غذا و نوشیدنی 
  18. عضو انجمن بین المللی غذا و نوشیدنی
  19. عضو انجمن بین المللی تخصصی غذا
  20. عضو انجمن بین المللی سرآشپزان حرفه ای
  21. عضو انجمن بین المللی نوشیدنی
  22. عضو انجمن بین المللی کسب و کار
  23. عضو انجمن وبمستران جهان
  24. همکاری با شرکت ها، مجموعه های رستوران و مجموعه های غذایی مختلف در زمینه های کارشناسی، مشاوره، تحول سازمانی، توسعه کسب و کار، آموزش نیروی انسانی، طراحی منوی غذایی و ... از جمله :
  1. رستوران پل
  2. مجموعه رستورانهای زنجیره ای دیدار ( دو نی نی )
  3. رستوران لئون 1960
  4. رستوران اجلاس فرمانیه
  5. رستوران دریایی تیو
  6. رستوران آشپزباشی ظفر
  7. مجموعه راه چوبی اراضی عباس آباد ( فودکورت )
  8. پرشین استیل تولیدکننده تجهیزات آشپزخانه های صنعتی
  9. شرکت معماری گروشه سازنده هتل ملک در کلارآباد.
  10. مجموعه شهرگل اراضی عباس آباد( فودکورت )
  11.  تهران برگر
  12. های برگر
  13. کافه وقت چای
  14. کافه سیب اند گو
  15. کافه قبیله
  16. کافه باریزان
  17. رستوران رویال کوییزین
  18. سفره خانه سنتی ترمه
  19. کاروانسرای شاه عباسی کرج
  20. کبابی لمون کرج
  21. شرکت آرمن گوشت تولید کننده ی فرآورده های گوشتی با برند آرمن
  22. شرکت پژوهشی جهان گردشگری باستان ( مجری طرح های گردشگری مجازی در ایران ).
  23. شهرداری تهران
  24. شرکت ملی گاز
  25. شرکت ملی نفت
  26. مرکز آموزش هتلداری سازمان آموزش فنی و حرفه ای ایران.
  27. هلدینگ آمیتیس
  28. کاخ رستوران لیدوما

و ...

 

حوزه های مطالعاتی مورد علاقه :

  1. گردشگری غذایی
  2. ایرانشناسی
  3.  غذا و نوشیدنی
  4. مدیریت ( استراتژیک، توسعه، سرمایه گذاری، بحران، ریسک، اقتصاد، بازاریابی، نیروی انسانی و ... )
  5. طراحی محصول
  6. کسب و کار
  7. روان شناسی سازمانی
  8. آموزش نیروی انسانی
  9. اقتصاد
  10. تولید محتوا

فعالیت در رشته های ورزشی :

  1. کوهنوردی
  2. هنرهای رزمی
  3. آمادگی جسمانی 
  4. ورزشهای آبی.