بهادر بوربوری

یادداشت ها و دیدگاه های شخصی من در رابطه با علم و صنعت هُرکا ( HORECA) و صنایع وابسته

بهادر بوربوری

یادداشت ها و دیدگاه های شخصی من در رابطه با علم و صنعت هُرکا ( HORECA) و صنایع وابسته

۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

 

1. عملیات بازاریابی را در منطقه اطراف خود انجام دهید.

 

معمولا غالب خریداران در شعاع 5 کیلومتری رستوران هستند. تحقیقات نشان می‌دهند که 80 درصد فروش رستوران از افرادی که در نزدیکی رستوران هستند به دست می‌آید. بنابراین بیشترین بودجه بازاریابی را به این منطقه محدود کنید.

برای بازاریابی در همسایگی خود این چهار نکته را به خاطر داشته باشید.

مشتریان خود را تعریف کنید.

از تمامی مشتریان بپرسید که محل آن‌ها کجاست؟ آیا خانه یا محل کار آن‌ها در نزدیکی شماست؟

همکاران احتمالی را شناسایی کنید.

مشاغلی را بیابید که می‌توان از طریق آن‌ها فروش را بیشتر کرد. مثلا با دادن کوپن تخفیف به آن‌ها مشتریان را افزایش دهید. مکان‌های پر تجمع اطراف رستوران را شناسایی کنید.

مناسبت‌های مهم را شناسایی کنید.

آیا کنسرتی در نزدیکی برگزار می‌شود.

در مورد مطالبی که مشتریان می‌خوانند اطلاعات لازم را جمع‌آوری کنید.

با به دست آوردن این اطلاعات می‌توانید به بازاریابی همسایگان بپردازید.

 

2. در اولین تماس تاثیرگذار باشید.

ذهنیت مشتری از کسب‌وکار شما در اولین تماس شکل می‌گیرد. اولین تماس ممکن است صحبت تلفنی، منوی چاپ‌ شده و یا دیدن محل رستوران باشد.

آیا وقتی شخصی با رستوران شما تماس تلفنی بگیرد، آیا این ذهنیت ایجاد می‌شود که با رستورانی حرفه‌ای با کارکنانی علاقه‌مند طرف است؟ آیا به تماس‌های تلفنی بلافاصله جواب داده می‌شود؟ آیا شخص پاسخگو تمامی اطلاعات لازم را در اختیار دارد؟

برای طراحی و چاپ منو از گرافیست‌های حرفه‌ای استفاده کنید. در بخش‌های بعدی به منو خواهیم پرداخت.

هر روز به عنوان مشتری جدید از در رستوران وارد شوید و ببینید که چگونه می‌توان محیط رستوران را دلپذیرتر ساخت.

دکوراسیون گران‌قیت تاثیر زیادی در رشد کسب‌وکار ندارد. بسیاری از رستوران‌های بسیار موفق، از صندلی‌ها و دکوراسیون گران‌قیمت استفاده نمی‌کنند؛ ولی دکوراسیون می‌تواند ارزان و زیبا باشد. می‌توانید از افراد با سلیقه کمک بگیرید.

در محیط رستوران اولین عامل تعیین‌کننده تمیزی است. در هنگام تمیز کردن، کوچک‌ترین موارد نباید فراموش شوند. کف رستوران، دیوارها و مخصوصا دستشویی‌ها باید بسیار تمیز باشند. می‌توانید از دستگاه‌های خوشبوکننده استفاده کنید. شرکت والت دیسنی، هزینه تمیز نگاه داشتن محوطه بزرگ پارک را جزء هزینه‌های بازاریابی می‌داند، زیرا این کار تاثیر مستقیمی بر افزایش تعداد بازدیدکنندگان دارد.

در بسیاری از رستوران‌ها، آشپزخانه به اندازه کافی تمیز نیست. زیرا صاحبان رستوران تصور می‌کنند که میهمانان هیچ‌گاه آنجا را نخواهند دید ولی احتمالا فروشندگان، تامین‌کنندگان مواد اولیه، کارکنان و … آنجا را می‌بینند و تاثیر آن بسیار بیشتر از چیزی است که تصور می‌کنید.

میهمانان صرف غذا در سالن‌های غذاخوری خلوت را دوست ندارند. از آینه، گلدان و پارتیشن برای بخش‌بندی سالن استفاده کنید. می‌توانید سالن را به چندین قسمت تقسیم کنید و در مواقع شلوغ از تمامی آن‌ها استفاده کنید. به این ترتیب در مواقع خلوت، رستوران خالی به نظر نخواهد رسید.

به لباس‌های کارکنان و خدمه اهمیت زیادی بدهید.

 

3. برای مشتری تجربه‌ای لذت‌بخش ایجاد کنید.

کار شما در رستوران فروش غذا نیست، بلکه ایجاد تجربه‌ای لذت‌بخش و به یاد ماندنی برای مشتری است.

شخصی به نام روری فت تعریف می‌کند که وقتی به هتل شرایتن مراجعه کرد به او گفتند که به علت اقامت مکرر به این هتل، او تبدیل به مشتری ویژه شده است. او همیشه از یک اتاق یک نفره استفاده می‌کرد. به او یک سوئیت مجلل سه نفره با همان قیمت سابق دادند و توضیح دادند که به میمانان ویژه در صورت خالی بودن، اتاق‌های بهتری می‌دهند.

این اتاق مجهز به سونا و جکوزی بود و بالکن زیبایی رو به طبیعت داشت. پس از چند دقیقه شخصی در زد. یکی از خدمه برای او یک شکلات تلخ بلژیکی در سینی آورده بود. دلیل آن بود که در دفعات قبل مشاهده کرده بودند که آقای فت شکلات تلخ می‌خورد. پس از چند دقیقه مسئول اتاق‌ها با او تماس گرفت و خود را معرفی کرد و پرسید که می‌خواهد مطمئن شود همه چیز به خوبی پیش می‌رود و نیاز به چیزی ندارد. آقای فت یک ماهی قزل‌آلا سفارش داد و تاکید کرد که گرسنه است. خانم مسئول گفت که ماهی در کمتر از 30 دقیقه در اتاق خواهد بود و اگر بیشتر طول کشید کاملا رایگان خواهد بود. همچنین خانم اضافه کرد که در کنار ماهی، مقداری سبزی پخته و سس مخصوص اضافه خواهد کرد.

این داستان را از اول بخوانید و ببینید که آیا هتل در ازای ارائه این خدمات فوق‌العاده هزینه زیادی کرده است؟ مسلما خیر. اتاق خالی را به او اختصاص دادند و تنها یک شکلات رایگان هدیه دادند.

آیا اگر شما جای این شخص بودید این تجربه لذت‌بخش را به دیگران تعریف نمی‌کردید؟

برای زیباسازی رستوران از رنگ‌ها و همچنین روشنایی مناسب استفاده کنید. حتی می‌توانید برای سرگرمی مشتریان تمهیداتی بیندیشید. با موسیقی دلپذیر محیط را رضایت‌بخش‌تر کنید.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ ارديبهشت ۹۹ ، ۰۱:۲۲
بهادر بوربوری

 

آداب معاشرتی سرو خوراک ( Cross Cultural Etiquette ) شامل ارتباط ملیت های مختلف با بافت فرهنگی متفاوت و شیوه و آداب معاشرتی آنها می باشد که بعنوان یکی از جنبه های مطالعاتی جامعه شناسی مورد توجه بوده و شناخت ملیت ها ،گروه ها و دسته های مختلف مردم و ارتباط با آنها بویژه در سرو غذا و پذیرایی در معاشرت ها و مجالس تشریفات دیپلماتیک،تجاری، علمی و فرهنگی حائز اهمیت می باشد .

 

بعنوان نمونه در این مقاله چندین کشور را با هم مقایسه و آداب سرو و پذیرایی در باب تقدم در نشستن در سر میز غذا ،خوردن،صحبت کردن،... بیان شده است:

  • ایران:

در سر میز غذا قرار گرفته تا بزرگترین و محور اصلی برنامه از نظر مقام دولتی یا رسمی سازمانی نشسته و سپس بقیه به ترتیب اهمیت پشت میز قرار می گیرند.

سرو غذا بسته به نوع آن با انواع وسایل سرو شامل قاشق و چنگال یا چاقو در صورت لزوم انجام می گیرد و سرو غذا با دست مذمون و ناپسند است و چیدمان میز غذا بر اساس سرو رسمی انجام می گیرد.

سرو غذا به احترام بعد از شروع برترین مقام انجام می گیرد.

از سرو صدا ضمن سرو غذا خودداری می شود (صدای قاشق و چنگال یا دهان)

رسم ادب ایجاب میکند که از تمام انواع غذا تکه ای کوچک سرو شود .

سرو غذا سعی می شود همزمان با هم تمام شود و ابتدا شخص برجسته مجلس میز غذا را ترک می کند.

از باقی گذاشتن غذا در بشقاب خودداری شود و قاشق و چنگال در وسط بشقاب منظم قرار گیرند و از ریخت و پاش در اطراف بشقاب خودداری شود.

اندازه نگه داشتن در سرو غذا از نکات رعایت مبادی آداب است .

 

  • آلمان :

در سر میز قرار گرفته تا توسط مسئول تشریفات مجلس صندلی مورد نظر نشان داده و سپس در جایگاه خود قرار می گیرند.

چیدمان میز غذا بر اساس سرو رسمی چیده می شود (چنگال در سمت چپ و چاقو در سمت راست)

سرو غذا بعد از ایما یا اشاره مهمان برتر یا شخص برجسته مجلس انجام می گیرد.

قرار دادن آرنج روی میز ناپسند است .

غذا به قطعات گوچک برش زده و سپس سرو می شود و ضمن سرو به رسم ادب از میزبان و آشپزها با حرکات متناسب سر و گردن رضایت از طعم و تردی خوراک ابراز می شود.

تمام خوراک در بشقاب سرو باید خورده شود و غذای نا تمام باقی نماند.

بعد از اتمام غذا قاشق و چنگال یا چاقو بصورت موازی در سمت راست بشقاب قرار می گیرد.

 

  • ژاپن :

مهمان برجسته مجلس در وسط میز و در دورترین نقطه نسبت به درب ورودی شسته و بعنوان اولین نفر شروع به میل کردن غذا می کند.

در سرو غذا بسته به نوع غذا ممکن است از چوبهای مخصوص سرو غذا Chop Stickاستفاده شود که در این صورت از رها کردن آن بر روی میز خودداری می شود و هنگام مذاکره بین غذا یا سرو نوشیدنی در نگهدارنده مخصوص یا در بشقاب جانبی قرار داده می شود و به هیچ وجه در دست نگه داشته نمی شود .

از هر نوع غذا تکه ای کوچک سرو می شود.

مکالمه در ضمن سرو غذا با صدای بسیار ملایم انجام می شود.

 

  • ترکیه  :

فرد برجسته مجلس ابتدا در صندلی خود قرار گرفته و سرو غذا از فرد برجسته آغاز می شود.

سرو و چیدمان میز غذا بر اساس چیدمان رسمی در نظر گرفته می شود.

درخواست مقداری دیگر غذا نشان تعریف و خوشامد از خوراک است.

 

 

  • کشورهای عربی در خاور میانه :

شخص برجسته مجلس ابتدا در جایگاه و صنلی ویژه خود نشسته و قسمت های اصلی غذا و برشهای اصلی گوشت ابتدا برای این اشخاص سرو می شود.

در تشریفات بین المللی چیدمان میز بر اساس سرو رسمی صورت می گیرد در تشریفات داخلی سرو غذا بصورت سنتی انجام شده و ممکن است سرو غذا با دست نیز صورت گیرد .

 

  • سایر کشور های اروپائی  :

سرو غذا و چیدمان میز بر اساس سرو بین المللی انجام می گیرد.

نشستن بر سر میز غذای رسمی با رعایت اصول دیپلماتیک انجام می گیرد.

سرو غذا راحت تر انجام شده و به آرامی سرو غذا همزمان انجام می گیرد.

 

منبع :

A Sociology of food & nutrition ( by : John Germove & Lauren Williams)

Wikipedia

 All Cross Cultural Etiquette articles

 

 

 

 پیشرفت کترینگ و افزایش رضایت در صنعت گردشگری

 

اگر گردشگری را صنعت بنامیم پس بدنبال این نامگذاری مستلزم به بازاریابی و جذب مشتری و دائمی کردن آنان با بالا نگه داشتن کیفیت ،رقابت روزافزون با ایجاد تنوع در مهمان نوازی (hospitality) در همه ابعاد هستیم.

 

اساس شکل پذیری این صنعت رسیدن به سود و بهره مالی و پیشرفت اقتصادی می باشد و به همین دلیل دوام و بقای آن مستلزم حضور دائمی گردشگریعنی همان خریداران یا مشتریان این صنعت می باشد و همچون سایر صنعت ها اصول تجارت بر آن حکم فرما بوده و پیوسته باید تلاش در جهت برداشت سرمایه گذاری و رساندن سیستم به سود دهی را دنبال نمود.

 

بنابراین باید کوشید که باا فزایش مشتری سود دهی و چشم دوختن به آینده ای روشن در کار و پیشبرد اهداف اقتصادی را دنبال کرد.

 

یکی از قسمت های اصلی این صنعت بخش پذیرایی غذا و نوشابه یا در کل قسمت کترینگ می باشد.

 

رستوران ها یا سرویس غذا و نوشابه یا بخش کترینگ از واحدهای پر اهمیت و ارکان اصلی در جایگاه اقتصادی در صنعت گردشگری می باشند و موفقیت مالی و کسب شهرت و خوشنامی آن مستلزم اجرا و مد نظر داشتن گزینه هایی است که دستیابی به هر کدام نیازمند مدیریتی با فکر و دانش و داشتن دیدگاهی به روز و آینده نگر درکنار قدرت اجرائی بالا و اجرای تصمیمات به شیوه صحیح می باشد.

 

دنیای تجارت امروز بر پایه رقابت پیش می رود و بویژه در صنعت کترینگ که تامین رضایت مشتری عامل اصلی موفقیت و پیشرفت می باشد و رقابت های تنگاتنگ در این صنعت باعث بقا و پیشرفت می باشد.

 

صنعت کترینگ همچون دیگر سیستم های کاری نیازمند وارد کردن مواد یا اطلاعات ورودی و توجه مداوم به اجرای عوامل و نگاه ومرور و بررسی مداوم جریان کار و تلاش در پیشبرداهداف می باشد و نتیجه امر بر اساس میزان رضایتمندی یا عدم رضایتمندی مشتریان شکل می گیردو بر این اساس، نوع عملکرد سیستم و موقعیت یا کیفیت سرویس و محصولات بررسی می شود.

 

یکی از نیازهای اولیه بشر خوردن و آشامیدن است و از آنجا که انسان در سفر به دلیل دور بودن از زندگی ماشینی و روزمره و آسایش خیال تمایل به استفاده از تنوع غذایی و نوشیدنی و آشنائی و شناخت و چشیدن غذاهای جدید هر شهر یا کشور می باشند .لذا بدنبال تحقق این امر کلیه امور کترینگ در کلیه هتلها و مراکز گردشگری کشورهای تورستی جهان در جهت احقاق این امر در گستردن انواع غذاها ونوشیدنیها در بخش کترینگ و رستورانها در جهت جلب رضایت همه دسته مهمان از کودکان گرفته تاجوانان،افراد سالخورده ،گروه های غذایی و درمانی خاص همچون گیاهخواران وبیماران قلبی و...می کوشند و سبب جلب رضایت حداکثر مشتریان و خریداران خود می گردند.

 

حال سخن اینجاست که در جهت رسیدن به این اهداف در کشور ما و در بخش پذیرایی چه اقداماتی انجام گرفته است ؟ آیا رستوران ها و بخش غذا و نوشابه ما فقط ارائه دهنده چند نوع محدود کباب و پلو و غذاهای تکراری در تمام هتل ها و رستوران ها هستند یا قادر به ارائه دسته وسیعی از تنوع غذایی سنتی و ناشناخته ها و غذاهای بین المللی هستند؟آیا صنعت پذیرایی ما قادر به رقابت در ایجادتنوع و بالا بردن کیفیت و بالا نگهداشتن آن جهت جلب رضایت گردشگر هستند؟

 

سئوالهای زیادی پیوسته در این زمینه مطرح می شود ولی متاسفانه درزمینه برنامه ریزی و مدیریت و افزایش ارتقای سرویس دهی و پذیرایی نه تنها اقدامی صورت نمی پذیرد بلکه از سوی مدیران این بخش ها ضرورتی هم احساس نشده و فقط اسکان گردشگر را با قیمت بالا که با خدمات ارائه شده و در مقایسه با سایر کشورها قابل مقایسه نمی باشد کافی می دانند!

 

که این دیدگاه و شیوه تفکر نه تنها سبب جذب گردشگر خارجی و داخلی بیشتر نمی شود بلکه در معرفی فرهنگ غذایی و پذیرایی و برداشت سرمایه گذاریهای عظیم هم راهی به پیشرفت نخواهیم برد واین در حالی است که باید در نظر داشت که بیشترین مزایا و منفعت مالی در گرو اندیشه درست ،برنامه ریزی صحیح و اجرای درست و به زمان و مدیریت و تداوم در اجرای سیاست های کاری با تغییر شیوه عملکرد باعث پیشی گرفتن این بخش در رقابت خواهد بود.

 

امید است که با نگاه به روز مدیران و با برنامه ریزی صحیح و اهمیت به آموزش پرسنل در پیشبرد اهداف این صنعت و ارتقا دادن روزافزون آن بکوشیم زیرا همواره در مثل است که: درآمد خوب از کیسه مهمان راضی نصیب می شود.

 

 

 هوش اتیکتی Etiquette IQ(هوش در آداب معاشرت)

 

در گستره پروتکل روابط و تشریفات معاشرتی در بین هر گروه از افراد جامعه و چه بسا در سطح روابط بین

 

المللی برخورداری از هوش درآداب معاشرت نقش اولیه ای را بازی می کند و تمام دیدگاه های تصمیم گیری بر روند پیشبرد مکالمات و معاملات یا کلیه تعاملات در کلیه سطوح از همین رفتار و آئین رفتاری اولیه شکل می گیرد .لذا دانستن این موارد کمک بسیاری در روابط خواهد نمود که از جمله یکی از مهارت هایی می باشد که کلیه مدیران تشریفاتی باید از آن اطلاع کامل داشته باشند.

 

در زیر پاره ای از این مهارت ها عنوان شده است:

 

· در مجالس رسمی دولتی و یا مجالس خصوصی رسمی اداری و غیر اداری آلبومی از نام ،مشخصات و عکس افراد تهیه شده و شخصی مسئول حفظ نمودن و تمرین صحیح اسامی افراد می باشد که هنگام اجرای مراسم این شخص در کنار فرد یا افراد میزبان برنامه قرار گرفته و افراد مهمان و شرکت کننده را بر اساس مشخصات معرفی به میزبان معرفی می کند .(تلفظ صحیح اسامی از اهمیت زیادی برخورداراست به ویژه جهت مراسم و برنامه های بین المللی که از ملیت های مختلف شرکت دارند.

 

· در معرفی گروه افراد (گروه ارگانی یا دولتی )ابتدا نام سرپرست و برجسته ترین شخص گروه عنوان می شود.

 

· در معارفه زوج ها ابتدا نام خانم عنوان و سپس نام همسر بیان می شود.در صورت معارفه ملیت های خاص عنوان نمودن سمتهای ملتی لازم می باشد .بعنوان مثال عنوان پرنسس یا پرنس یا دوک و دوشس در تشریفات رسمی

 

· دست دادن یک شیوه قدیمی معارفه می باشد که در واقع یک روش معارفه فیزیکی می باشد .شیوه دست دادن یک خصوصیت سرشتی برگرفته از خصوصیت رفتاری و اخلاقی شخص می باشد که توسط محققان روانشناسی تحقیقات گسترده ای در این امر انجام شده است که شناخت این شیوه ها کمک بسیاری به افراد در شناخت فرد یا افراد طرف ارتباط می باشد .ولی در کل می توان گفت که دست دادن باید در مدت زمان کم و با فشار متعادل دست انجام شود و در مورد بانوان ابتدا باید خانم ها دست را به نشان تمایل به دست دادن دراز کنند .

 

· کارت های دعوت و یا نامه های دعوتی بایسته از به امضای دست نویس میزبان تهیه و ارسال شوند که نشان از احترام رسمی و مناسب تر نسبت به مهمان است.

 

· در مراسم رسمی باید لباس در برشها و پارچه ها و رنگ های رسمی انتخاب شوند و از پوشیدن یک لباس در چندین مراسم مربوطه و مراودات کاری که در چندین جلسه ادامه دارد خودداری نمود .نوع پوشش علاوه ایجاد ظاهر مناسب در افراد شده بلکه نشان از اهمیت دادن به نوع رابطه یا مراسم می باشد . آقایان باید از کت و شلوار در رنگ های رسمی (مشکی –سورمه ای –دودی – خاکستری تیره ) و پوشیدن پیراهن با رنگ روشن استفاده کنند .استفاده از کراوات یا پاپیون بسته به فرهنگ جوامع می باشد . بانوان نیز در مراودات کاری رسمی و تشریفات بین المللی پوشیدن کت و دامن یا یا کت وشلوار و استفاده کم از زیورآلات و آرایش ملایم توصیه می شود .البته بانوان جوامع اسلامی بسته به فرهنگ پوشیدن فرم های اسلامی رسمی در رنگهای سورمه ای ،مشکی ، خاکستری و مطابق عرف جامعه لازم می باشد.

 

· قبل از شرکت در یک مراسم رسمی بین المللی از تاریخچه و پیشینه فرهنگی ارتباطی و سنن جامعه باید اطلاعات کامل را کسب نمود زیرا در هر فرهنگی یک نوع رفتار یا پوشش معنی خاص دارد و اطلاع از این مفاهیم کمک بسیاری در برقراری ارتباط با طرف مقابل و پیشبرد اهداف کاری نمود.

 

· در مراودات کاری رسمی و هنگام تبادل کارت ویزیت شایسته است کارت ویزیت فقط به افرادی که ارتباط کلامی برقرار می شود داده شود و از چرخیدن در مجالس کاری و دادن کارت ویزیت خودداری شود.

 

· در هنگام حضور در محافل رسمی و یا شرکتهای تجاری و غیره هنگام ورود بهتراست با ارائه کارت ویزیت به منشی یا شخص مسئول پذیرش افراد شناسایی صورت پذیرد .

 

· رسیدن در سر وقت تعیین شده در مجالس یا محافل رسمی بسیار ضروری می باشد .

 

· در هنگام پذیرایی کلیه آداب سرو غذا رعایت شود و زیاده روی در خوردن و نوشیدن خودداری شود.

 

· در صورت افتادن ابزار سرو(قاشق-چنگال-چاقو-...) غذا توسط شخص از خم شدن و برداشتن خودداری شود و از پیشکار و پیشخدمت ها و مسئولین سرو غذا خواسته شود که ابزار سرو جدید به شما داده شود .

 

· از بالا بردن صدا ،خندیدن بلند خودداری شود . آهسته و با تسلط و اشراف کامل برکلام صحبت شود (رعایت آداب دیپلماتیک )

 

· درمجالس رسمی سایر کشورها که با نوشیدنی الکلی پذیرایی می شود در صورتی که تمایل به سرو اینگونه نوشیدنیها نیست (به دلایل فرهنگی اسلامی یا ...)جهت رعایت آداب سرو و معاشرت از گارسن خواسته شود که نوشیدنی بدون الکل یا آب جهت شما سرو شود.البته قابل ذکر است که در جلساتی که اکثر افراد از کشورهای اسلامی حضور دارند ،میزبان شرایط سرو را بایسته است رعایت کند .

 

· همیشه علاوه بر دیگر مزایا سعی کنید که اندامی متعادل داشته باشید .

 

 

 

نویسنده :لاله شفیعی (کارشناس مدیریت تشریفات )

 

 

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه هتلداری آفتاب پارسه به شماره ثبت 1055 می باشد .هرگونه انتشار ,نقل قول و کپی برداری ,استفاده مجدد در سایت های اینترنتی ,نشریات,آموزشگاهها و غیره ,تنها با اجازه کتبی و ذکر ماخذمجاز می باشدو بدون دریافت مجوز کتبی پیگرد قانونی دارد.

 

 

 

   

 Brainstormingبارش افکار

 

 آخرین بروز رسانی مطلب در یکشنبه ، 3 اردیبهشت 1391 ، 21:48  نوشته شده توسط لاله شفیعی  جمعه ، 14 مرداد 1390 ، 18:37

 

کاربرد Brainstorming(بارش افکار )در شیوه های مدیریت درجهت حل مشکلات و مسائل بصورت گروهی

 

 

بارش افکار یک راه کارآمد در جهت رسیدن راهکارهای مناسب در کلیه امور جاری و کاری متناسب با هر گروه کاری می باشد .این روش کارآمد برای نخستین بار در سال 1953 توسط آلکس اسبورن Alex Osborn مبتکر و نظریه پرداز در زمینه کاربرد خلاقیت در جهت پیدا کردن راهکارها و حل مشکلات کاری و گروهی مطرح شد.

 

مدیران موفق در سراسر دنیا در کلیه گرایش ها ی کاری از این راهکار جهت رسیدن به موفقیت بهره می برند و یکی از راهکارهای مناسب در جهت برخورد با چالش های کاری و گذر از بحران های مختلف از جمله کاهش تعداد مشتریان،فروش بالاتر،جلوگیری از ضررهای مالی ،حل مشکلات کاری کارمندان ،راهکارهای جلب بیشتر مشتریان و... که هر کدام به دلایلی ایجاد می شوند ،می باشد.

 

گستردگی بکارگیری این روش (بارش افکار) تمام دامنه کاری در صنعت هتلداری و کترینگ را نیز شامل می شود و هتل ها و رستوران ها و کافی شاپ های مطرح و زنجیره ای دنیا از این روش در جهت جذب بیشتر مشتری و عبور از بحران بهره می برند.

 

گروه های مختلف کاری در این صنعت از جمله مدیران تشریفات و غذا و نوشابه و حتی سرآشپز ها از این راهکار در جهت برگزاری بهتر مراسم و پذیرایی ها سود می برند.

 

بکارگیری این امر در صنعت هتلداری و یا امور غذا و نوشابه بعنوان مثال می تواند در جهت رقابت صحیح با سایر رقبا و جلب بیشتر مشتری وبویژه در زمان رکود کار و فصول کاری بکارگرفته شود.

 

در چنین شرایطی و یا هر شرایط دیگر وظیفه مدیر در جهت پیدا کردن بهترین راه حل چیست؟

 

بر اساس نظریه بارش افکار یا Brain Storming یکی از روش ها بیان کردن مشکل یا مشکل های کوچک در گروه کاری و در قالب سئوالات شیوا و ساده و تمرکز بر آن و تشویق گروه در پیدا کردن انواع راهکار می باشد و بدیهی است که تمرکز بر مشکلات کوچک بهتر از متمرکز شدن بر سئوالات عمده و کلی کاری می باشد .

 

جهت روشن شدن این موضوع می توان نمونه زیر را بیان کرد :فرض کنیم در یک هتل یا رستوران مدیر با عدم اشتیاق مشتریان و کاهش مشتری وعدم فروش مناسب روبرو می باشد و از طرفی مدیر با آشپز و پرسنل نامتبحر نیز روبرو می باشد و چه بسا مشکلات و نابسامانی هایی هم در آشپزخانه مشاهده می کند.در چنین وضعیتی بر اساس این نظریه مدیر باید گروه مدیریتی خود را که شامل مدیر تشریفات ،غذا و نوشابه ،مدیر رستوران و مدیر آشپزخانه و سرآشپز می باشد در یک جلسه کاری بدور خود جمع کرده و مشکل را با طرح سئوالی جزئی ترمبنی بر اینکه چگونه می توانیم منوی موفق تری داشته باشیم ؟ بیان کند و این سئوال به مراتب کارآمد تر از بیان سئوال :(چگونه می توان وضعیت آشپزخانه و آشپزها را سرو سامان داد ؟) می باشدزیرا همیشه مشکلات از رده پائین با هزینه و زمان و مشکلات کمتری حل شده تا حل مشکلات کلی تر.لذا در پی مطرح کردن این سئوال در جهت تنظیم منو مناسب تر و تلاش در بهبود کیفیت غذا ها در منو خیلی زودتر به جواب مورد نظر مدیریت می رسد تا طرح سئوالی که در جهت تغییرات کلی مطرح گردد و هزینه و زمان کمتری نیز طلب می کند.

 

بعنوان نمونه در جهت رقابت کاری، مدیررستوران یا هتلی با برگزاری چنین جلسه ای بین مدیران و پرسنل مربوطه کاری سئوالی را در جهت بازگردانیدن مشتری و دائمی کردن آن مطرح می کند.پس از طی مراحل وجمع آوری نظرات دیگران یک یا چند راهکار انتخاب می شود که از جمله بعنوان نمونه موارد زیر بسته به کارآمد بودن آن و امکان استفاده از آن راهکاربسته به موقعیت هتل یا رستوران شامل موارد زیر می گردد:

 

· ارسال کارت دعوت از طریق آدرس اینترنتی یا پست و دعوت مهمان در فصول و ایام با حجم کاری پائین تر با تخفیف ویژه جهت جبران کاهش درآمد مالی و تشویق مهمان به استفاده از تخفیف ها

 

· ارسال کارت الکترونیکی یا از طریق پست در تاریخ تولد مهمان و دعوت وی به هتل یا رستوران با تخفیف به مناسبت هدیه تولد

 

· یا دیگرراهکارهای تبلیغاتی دیگر و تشویق مهمان

 

 

در اینجا جهت آشنائی بیشتر علاقه مندان مراحل این نظریه نظری و علمی مطرح می شود.

 

 

بر اساس نظریه آلکس اسبورن اجرای مراحل به ترتیب زیر لازم و ضروری می باشد و این مراحل شامل:

تشکیل یک جلسه کاری غیر رسمی[1] با ایجاد یک محیط کامل دوستانه و دعوت از همکارانی با دیدگاه روشن بینانه که افراد گروه در پی طرح سئوالات مشکلات کاری، با روشن بینی ایده یا ایده های خود را مطرح می کنند و حتی مدیر باید زوایای ایده های کم اهمیت را هم مورد توجه قرار دهد و در پی بیان همین ایده ها می باشد که ایده و نظریه خلاق ایجاد می شود.مدیر جلسه مسئول هدایت افراد در جهت بیان ایده ها می باشد .حضور منشی در این جلسه جهت یادداشت نظریه ها الزامی می باشد و این امر سبب آرامش و تسلط فکری اعضای گروه بر گوش فرا دادن و تفکربر موضوع بدون درگیری در جهت یادداشت می باشند.

در پایان جلسه 5 ایده که بیشتر مد نظر مدیریت می باشد انتخاب می شود(البته با بذل توجه و اهمیت دادن به ایده های همه اعضا)

ایده های یادداشت شده توسط منشی به کلیه اعضا ارائه می گردد تا در جلسه بعد به نقد و بررسی گذاشته شوند تا بتوان بهترین راهکار را پیدا نمود.

در جلسه بعد روی پنج ایده بحث و کارآمد ترین با شرایط موجود در جهت جواب دهی سریع تر انتخاب می شود.

نکات مفید و زیان و معایب و محسنات هر ایده در جلسه همگانی روی آن بحث می شود و به ایده ها امتیاز داده می شود.

بهترین ایده با بالاترین امتیاز انتخاب می شود(البته ایده های دیگر در طی زمان کارایی آن مورد بحث قرار می گیرد و جهت تصحیح امور بکار گرفته می شوند)

 

 

 

نکات مفید و اساسی در جهت حصول به نتیجه بهتر در روش بارش افکار:

بهترین تعداد در جلسات مشاوره گروه 12-8 نفره می باشند.

تعیین یک محدودیت زمانی جهت ارائه ایده ها (25 دقیقه)

بیان مسئله به شیوه ای که خلاقیت ایجاد گردد (روشن و ساده بیان شود)

حالت امریه در سخنان ایجاد نشود.

درخواست ها و مشکلات بصورت جمع مورد پرسش قرار گیرد.

 

مثال :چگونه می توان مشتریان را بیشتر کنیم؟

 

 

امید است که با استفاده ازاین نظریه های علمی و کارآمد کلیه دست اندرکاران از جمله: دانشجویان ،مدیریان و مسئولان صنعت هتلداری یا گردشگری در جهت اتخاذ تصمیمات بهتر در هنگام بحران و مشکلات کاری بهره جویند.

 

 

 

تالیف :لاله شفیعی

 

 

منبع مطالعه (نظریه بارش افکار):

 

Oxford heritage dictionary-

 

Wikipedia-

 

 

 

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه هتلداری آفتاب پارسه به شماره ثبت 1055 می باشد .هرگونه انتشار ,نقل قول و کپی برداری ,استفاده مجدد در سایت های اینترنتی ,نشریات,آموزشگاهها و غیره ,تنها با اجازه کتبی و ذکر ماخذمجاز می باشدو بدون دریافت مجوز کتبی پیگرد قانونی دارد.

 

 

 

 

1.جلسه غیر رسمی به جلسه ای گفته می شود که افراد فقط نظریه و ایده های خود را بدون هیچگونه محدودیت مطرح می کنند و در این جلسه به هیچ عنوان هیچ ایده یا طرحی به نقد یا بررسی گذاشته نمی شود.

 

 

 

 آشنایی با حوادث و پیشگیری از آنها و آشنایی با ارائه کمک های اولیه (در هتل،کترینگ،...)

 

 آخرین بروز رسانی مطلب در دوشنبه ، 31 مرداد 1390 ، 23:05  نوشته شده توسط لاله شفیعی  جمعه ، 30 اردیبهشت 1390 ، 22:11

 

 

 

 

 

در هر محیط کاری و در هر حرفه ای حوادث مختلف پرسنل و افراد مختلف را تهدید می کند که این گونه حوادث تحت عنوان حوادث ناشی از کار شناخته می شوند.

 

در سیستم کار ی هتل یا کترینگ و دیگر مکانهای مربوطه بیشترین حوادث ممکن است در آشپزخانه ها و دربین پرسنل بخش خدمات اتفاق افتد که این گونه حوادث یا ناشی از بی دقتی پرسنل یا عدم ایمنی وسایل تجهیزات می باشد (بعضی از تجهیزات آشپزخانه ها ازقبیل سردخانه ها ،یخچالها ،یا سیستم قدیمی سیم کشی ساختمان.... قدیمی می باشند)

 

جهت به کاهش رساندن این حوادث در گام اول بایسته است که مدیر یا سرپرست بخشهای مختلف سازمان هتلی با دقت و نکته سنجی عوامل خطر زا و حادثه سازرا شناخته و اقدام به تعمیر،رفع نقص،یا جایگزینی وسایل کنند.در گام دوم در صورت بروز چنین حوادثی با آموزش پیشاپیش نکات کمک های اولیه به بهبود مشکل جسمی ایجاد شده کمک کرده ویا از ایجاد خطر جدی در سلامت پرسنل جلوگیری کنند.

 

بعبارتی شاید بهتر باشد که بگوئیم پیشگیری از حادثه تنها شناخت عامل پدید آورنده نبوده بلکه رسیدگی به حادثه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

در پاره ای از موارد حوادث ناشی از کار توسط پرسنل با خستگی مفرط بوجود می آید لذا ایجاد شرایط زیر توسط مدیران ذیربط در کاهش یا از بین بردن چنین فاکتورهایی اهمیت دارد:

بهبود شرایط کار

تنظیم ساعات کار بین پرسنل بویژه در ماههای اوج کار(شیفت بندی منظم وگردش کار صحیح بین پرسنل)

تنظیم ساعات استراحت بین دو شیفت کاری

 

خستگی از کار با عوارض زیر همراه می باشد:

ناتوانی از انجام کار صحیح

افسردگی و عدم تمایل به انجام وظایف شغلی

ضعف عمومی

در صورت تشدید عوامل خستگی باعث سردرد،گیجی،تشنج و عوارض ناشی از آن می شود

 

بروز عوامل فوق بویژه در پرسنل هتل یا رستوران که نیاز به روحیه خوب و تداوم آن دارد قابل تامل می باشد.

 

لزوم موجود بودن جعبه کمک های اولیه:

 

مکانهای مورد لزوم نصب جعبه کمک های اولیه:

آشپزخانه هتل

بخش خانه داری و در تمام طبقات بخش خانه داری

بخش تاسیسات هتل(پرسنل تاسیسات)

بخش دفتری و اداری

خشکشوئی هتل

 

جعبه کمک های اولیه لازم است توسط پرسنل مربوطه هر بخش و با نظارت وخواست مدیریت مربوطه به طور منظم بررسی شود(حداقل 3ماه یکبار) و مواد و وسایل از جهت تاریخ مصرف و انقضای آن کنترل گردند.

 

وسایل مورد نیاز در جعبه کمک ها ی اولیه:

نوار چسب

آتل انگشت

پماد آنتی بیوتیک

محلول شستشو

بانداژ در انواع مدلها و سایز ها

کیسه فوری آب سرد

سواب تمیز کردن

دستکش یکبار مصرف استریل

گاز استریل در سایزهای مختلف

بروشور توضیحات کمک های اولیه

سنجاقهای استریل

قیچی

محلول شستشوی چشم

درجه تب

پماد سوختگی جهت سوختگی های ساده

و پاره ای از داروها ی مسکن مجاز

 

بایسته است مدیران نسبت به آموزش اولیه به پرسنل و نحوه استفاده صحیح از وسایل و مواد شیمیائی و آشنایی با حوادث و اقدامات اولیه اقدام لازم به عمل آورده تا با آگاهی دادن میزان سوانح را کاهش داده یا در صورت لزوم دانش کمک رسانی مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

در زیر حوادث مختلف و نکات و شرایط کمک های اولیه آن را بر اساس اهمیت آن بر می شماریم:

سوختگی

 

درصد زیادی از حوادث ، حوادث سوختگی می باشد که سوختگی ها توسط عواملی همچون آب جوش،بخار آب جوش،برگشتن ظرف حاوی غذای داغ بر روی پرسنل،ترشح آب ومایعات به درون روغن داغ ویا ترشح و پاشیده شدن مایعات یا آب بر سطح تابه یا گریل چرب و داغ و... ایجاد می شوند.

 

سوختگی ها به سه دسته تقسیم می شوند:

 

1. سطحی (درجه 1)

 

2. متوسط(درجه2)

 

3. عمیق(درجه 3)

 

سوختگی سطحی(درجه 1)

 

در سوختگی سطحی لایه سطحی پوست یا اپیدرم آسیب می بیند.که با عوارضی همچون:

قرمزی پوست

تورم و گاهی درد

 

این نوع سوختگی جدی نبوده و مراقبت های ساده از بین می رود مگر قسمت های وسیعی از دست ها ،پا ها،صورت ،کشاله ران،مفاصل را درگیر کند.

 

سوختگی متوسط (درجه 2)

 

این نوع سوختگی علاوه بر آسیب رساندن با لایه سطحی پوست بخش های عمیق تر پوست یا درمیس را هم درگیر میکند .این نوع سوختگی با عوارض همچون:

تاول

قرمزی وسیع در سطح پوست

لکه در پوست

درد و تورم زیاد

 

اگر این نوع سوختگی دربرگیرنده سطحی حدود 7-5سانت باشد مراحل مداوا مانند سوختگی درجه یک می باشد ولی اگر وسیعتر از حد بالا بوده یا در مناطقی مانند دستها ،پا،صورت،کشاله ران،مفاصل باشد نیاز به مراقبت سریع پزشکی دارد.

 

اقدامات اولیه بهداشتی جهت اینگونه مصدومان به قرار زیر است:

خنک کردن محل سوختگی (قرار دادن محل سوختگی در زیر جریان آب برای 5دقیقه یا تا زمان رفع درد و سوزش(یا محل سوختگی در آب خنک قرار داده شود یا کمپرس آب سرد گردد)

 

زیرا سرد کردن مکان باعث کاهش تورم و خنک کردن پوست می شود.

پوشاندن سوختگی با گاز استریل بدون پرز و باند آزادانه بدور سوختگی کشیده شود و این عمل باعث کم شدن جریان هوا بر روی سوختگی و کاهش درد و محافظت پوست سوخته می شود.

استفاده از داروهای مسکن مجاز جهت کاهش درد و التهاب همچون :آسپرین ،ایبو بروفن،استامینوفن،ناپروکسین (مصرف آسپرین با احتیاط صورت گیرد چون در برخی افراد با زمینه های مساعد باعث خونریزی معده و عوارض دیگر می گردد)

در این سوختگی باید با مراقبت های لازم از ایجاد عفونت در پوست خودداری کرد(این گونه پرسنل تا بهبود کامل زخم از تماس با مواد غذایی باید خودداری کنند بویژه در پرسنل سرویس غذا)

 

*در بهبود اولیه این نوع سوختگی از یخ بطور مستقیم بر سطح سوختگی بعلت ایجاد سرما زدگی در سطح پوست و صدمات دیگر استفاده نشود.

 

*از ترکانیدن ترکها خودداری شود.

 

سوختگی عمیق(درجه 3)

 

این نوع سوختگی لایه های عمیق پوست را درگیر کرده و بدون درد و ناراحتی می باشد زیرا اعصاب پوست صدمه دیده و احساس ناراحتی از بین می رود.دراین نوع سوختگی بسته به حدت آن ماهیچه ها،بافت استخوانی ممکن است درگیر شوند.

 

رنگ پوست و بافت قسمت آسیب دیده سیاه و تیره می گردد.اگر این نوع سوختگی بر اثر آتش سوزی ایجاد گردد گاز دی اکسید کربن و دیگر گازهای سمی ناشی از آتش سوزی ممکن است باعث مسمومیت تنفسی گردد.

 

اقدامالت لازم در این مورد عبارتند از:

تماس به مرکز اورژانش 115و تا رسیدن اورژانس

از بیرون آوردن لباس شخص آسیب دیده خودداری کنید

از فرو بردن منطقه صدمه دیده در این نوع سوختگی در آب سرد خودداری کرده زیرا باعث شوک می گردد.

علائم حیاتی مصدوم را چک کنید :تنفس،سرفه،حرکت (در صورت عدم مشاهده چنین علائمی اقدامات اولیه تنفس مصنوعی و ماساژ قلبی انجام گیرد)

پوشاندن بخش سوختگی با باند استریل مرطوب و خنک یا پارچه مرطوب یا حوله مرطوب تمیز

 

سوختگی با جریان برق

سوختگی با جریان برق

 

این دسته از سوختگی ها بیشتر از وسایل فرسوده الکتریکی ،عدم کنترل سیمهای برق و کلید و پریز و تماس سیم فرسوده با بدن یا زمین اتفاق می افتد.

 

این نوع سوختگی نشان بیرونی نداشته ولی صدمه به بافت و اندام داخلی بدن وارد می شود.اگر جریان برق قوی از بدن شخص عبور کند باعث صدمه به اندام درونی بدن واثراتی همچون :اثر بر ریتم قلبی و ایست قلبی می شود وتکانهای ناشی از جریان برق شخص را پرتاب یا می کشد و صدمات دیگر بر بدن وارد می سازد.

 

اقدامات لازم اولیه عبارتند از:

 

1. تماس به مرکز اورژانس 115

 

2. به شخص صدمه دیده در مرحله اول دست نزده زیرا ممکن است وی هنوز در تماس با محل اتصال به برق باشد و تماس با وی جریان برق به بدن شخص دوم وارد می گردد.

 

3. محل اتصال برق را در صورت امکان از فیوز یا جعبه کلید قطع کنید در غیر اینصورت با یک وسیله عایق مانند قطعه چوب یا پلاستیک یا مواد غیر رسای دیگر سیم جریان برق را از شخص دور کنید .

 

4. علائم حیاتی را چک کنید(تنفس،حرکت،سرفه)در غیر مشاهده این علائم اقدامات تنفس مصنوعی و ماساژ قلبی را آغاز کنید.

 

5. جهت جلوگیری از شوک، مصدوم را بر زمین خوابانیده و سر وی را کمی پائین تراز بدن قرار داده و پاها را بالا بگیرید.

 

6. ناحیه آسیب دیده را در صورت بروز حالات حیات با گاز استریل یا پارچه تمیز بپوشانید (از پتو یا پارچه پرزدار استفاده نشود)

برق گرفتگی

 

خطر این نوع حادثه بسته به میزان ولتاژ برق وارد شده و زمان تماس آن با بدن شخص می باشد و کمک های اولیه باید هرچه سریعتر اعمال شود.

 

اقدامات اولیه عبارتند از:

تماس به مرکز اورژانس 115در صورت بروز عوارض زیر:

ایست قلبی

نامنظمی در ریتم قلب

مشکلات تنفسی

درد ماهیچه ای و انقباض عضلانی

حالت های صرع(تنش عضلات)

بی حسی و سوزش بدن

بی هوشی

 

در ضمن رسیدن اورژانس اقدامات زیر را انجام دهید:

 

1.به شخص صدمه دیده در مرحله اول دست نزده زیرا ممکن است وی هنوز در تماس با محل اتصال به برق باشد و تماس با وی جریان برق به بدن شخص دوم وارد می گردد.

 

2.محل اتصال برق را در صورت امکان از فیوز یا جعبه کلید قطع کنید در غیر اینصورت با یک وسیله عایق مانند قطعه چوب یا پلاستیک یا مواد غیر رسای دیگر سیم جریان برق را از شخص دور کنید.

 

3. علائم حیاتی را چک کنید(تنفس،حرکت،سرفه)در غیر مشاهده این علائم اقدامات تنفس مصنوعی و ماساژ قلبی را آغاز کنید.

 

4.جهت جلوگیری از شوک، مصدوم را بر زمین خوابانیده و سر وی را کمی پائین تراز بدن قرار داده و پاها را بالا بگیرید.

شکستگی ها

 

شکستی ها یکی دیگراز حوادث با آمار بالا می باشند.و این گونه حوادث نیاز به مراقبت و درمانهای پزشکی دارد.

 

شکستگی ها نیز درجات مختلف داشته که از شکستگی ساده تا حاد ممکن است روی دهد.

 

در شکستگی ساده استخوان دچار ترک یا شیار در آن شده و با درد و ناراحتی و عدم توانایی در حرکت عضو همراه است در شکستگی حاد تر استخوان شکسته از بافت پوست بیرون زده یا به بافتهای اطراف آسیب می رساند .

 

کمک های اولیه عبارتند از:

بی حرکت کردن عضو آسیب دیده

عدم دخالت و تلاش در جا انداختن عضو

استفاده از کمپرس آب سرد برای جلوگیری از تورم و درد تا انتقال مصدوم به مرکز پزشکی

در شکستگی حاد در صورت عدم مشاهده علائم حیاتی ماساژقلبی و تنفس مصنوعی انجام گیرد.

خونریزی شدید کنترل گردد(بانداژ استریل یا پارچه تمیز محکم دور زخم بسته شود)

آتل بندی عضو شکسته (استفاده از دو قطعه چوب برای بی حرکت کردن عضو)

 

آتل بندی درساق پا در دو بغل پا آتل گذاشته شود و ابتدا بالا و پائیت آتل را بسته و سپس مابقی بصورت حرکت زیکزاک بسته شود و در شکستگی ران آتل از قسمت زانو قرار گیرد)

 

7.در شکستگی ساده پا عضو آسیب دیده بطرف خارج می افتد که با مقایسه با پای سالم قابل تشخیص می باشد.

 

در صورت بروز پیچ خوردگی در اعضا :عضو را ثابت نگه داشته و کمپرس آب سرد یا یخ غیر مستقیم رو ی عضو قرار گیرد.

بریدگیها

 

از دیگر حوادث انواع بریدگیها با وسایل مختلف برنده در حین کار می باشد.

 

اقدامات اولیه عبارتند از:

توقف خونریزی بوسیله باند استریل و محکم بستن آن و در صورت در دسترس نبودن باند بافشار دست به مدت 30-20دقیقه غیر منقطع عمل خونریزی را متوقف کنیم(برداشتن سریع دست باعث شکسته شدن توده لخته و شروع خونریزی می گردد) و در صورت ادامه آن مصدوم را به بیمارستان منتقل کنیم.

تمیز کردن زخم شامل شستن زخم صرفاً با آب تمیز زیرا صابون باعث آزردن زخم می گردد.

 

زدودن آلودگی با استفاده از الکل تا خطر ریسک کزاز کم گردد.

 

3.پاک کردن اطراف زخم با آب و صابون و تنظیف تمیز

 

استفاده از آیودین یا کلرهگزیدین لزومی ندارد و حتی ممکن است باعث سلولهای زخم را آسیب می رساند و در صورت استفاده مستقیم روی زخم مستقیم استفاده نشود.

 

4.استفاده از پمادهای آنتی بیوتیک جهت مرطوب نگه داشتن زخم

 

5.بستن زخم با باند استریل

 

6.در صورت قطع شدن انگشتان دست بوسیله دستگاههای کالباس بری یا دستگاههای کاترعضو قطع شده در ظرف یخ قرار داده و مصدوم سریع به بخش سوانح عضوی بیمارستان وِِیژه منتقل گردد.

 

امروزه با افزایش دانش و تکنیک پزشکی در صورت انتقال سریع بیمار و انتقال صحیح عضو جدا شده می توان پیوند عضو را با امکانات امروزه را با شانس سلامتی بالا انجام داد.

حمله قلبی

 

حمله قلبی در صورت نرسیدن خون سرخرگی به قلب و نتیجه آن نرسیدن اکسیژن بدان بروز می کند و باعث صدمه به بافت قلب می گردد.

 

حملات قلبی دارای علائم قابل شناختی از ساعتی قبل یا روزها یا هفته های قبل می باشد و بارز ترین نشانه آن درد در قفسه سینه می باشد.

 

کمک ها ی اولیه عبارتند از:

تماس به مرکز اورژانس یا انتقال سریع بیمار به مراکز پزشکی

گرفتن نبض بیمار از قسمت شاهرگ گردن

دادن تنفس مصنوعی

در صورت موجود بودن کپسول نیتروگلسیرین در وسایل شخص بیمار مصرف کردن آن برای بیمار

مسمومیت تنفسی

 

مسمومیت تنفسی در هتل بعلت استفاده نامناسب و ناآگاهانه وسایل ومواد شستشوی شیمائی(استفاده همزمان دو نوع ماده شستشوی شیمائی در یک زمان و ترکیب شدن آنها با یکدیگر) توسط پرسنل نا آگاه و تولید گاز سمی شده و شخص دچار سرفه های شدید و قرمز شدن رنگ چهره می شود.

 

اقدامات اولیه:

 

انتقال سریع شخص به هوای آزاد و خوراندن مایعات خنک مثل آب یا شیر به مصدوم می باشد ودر صورت بهبود نیافتن انتقال شخص به مرکز پزشکی

پاشیده شدن مواد شستشوی شیمائی به چشم

 

اینگونه حوادث در حین تنظیف کردن بخش های مختلف توسط پرسنل خانه داری یا آشپزخانه ممکن است رو ی دهد و اقدامات اولیه گام به گام عبارتند از:

شستشوی چشم با آب نیم گرم تمیز برای مدت 20دقیقه یا گرفتن سر بر شیر جریان آب جاری با چشمان باز به مدت 20دقیقه و در صورت صدمه دیدن هر دو چشم سر را کامل زیر جریان آب قرار دهید.

شستن کامل دستها با آب و صابون و آبکشی کامل تا دست بطور کامل از مواد شیمیایی پاک شود.

در صورت استفاد ه از لنز ،انرا از چشم خارج کنید.

از مالیدن چشم با دست خودداری شود زیراباعث جراحت به قرنیه می گردد.

مراجعه به پزشک برای گرفتن تجویز دارویی پزشکی

شوک دیابت

 

در صورت شناخت سابقه بیماری پرسنل ودرج آن در پرونده پرسنلی کمک موثری در حالت کمای قند به بیمار می توان انجام داد.

 

در بیماران دیابتی افت ناگهانی قند خون باعث مرطوب شدن پوست و حالت رنگ پریدگی گشته و با غش ناگهانی بیمار همراه می باشد.

 

اقدامات اولیه :

 

1. تماس به مرکز اورژانس 2.خوراندن مایعات شیرین به بیمار

 

صرع

 

در صورت بروز شوک ها و حملات صرع اقدامات زیر ضروری است:

 

1.آرامش خود را حفظ کنید.

 

2.شخص را از مکان خطر زا دور کنید(از پله ها،صندلی ،میز...)

 

3.یک بالش کوتاه یا در صورت نبودن بالش لباس تا شده زیر سر شخص قرار دهید یا سر وی را در دستان خود بگیرید.

 

4.دقت کرد که زبان شخص بین دندانها قرار نگیرد و از خوراندن مایعات و موادغذایی به بیمار خودداری شود.

 

5.از ازدحام افراد دور بیمار خودداری کنید.

 

6.به هیچ وجه سعی نکنید حملات و بدن شخص را کنترل کنید بلکه وی را آزادانه رها کرده و آرام با وی صحبت کنید.

 

بعد از اتمام مرحله حمله صرع

 

7.وی رابه پهلو بچرخانید.

 

8.کف دهان و ترشحات دهان وی را پاک کرده و مطمئن شوید که مجرای تنفسی باز است و غذا از قبل در دهان وی نیست.

 

9.آرامش را به وی بر گردانید (ممکن است شخص خود را خیس کرده یا بدن و لباس وی از ترشحات مرطوب باشد)

 

10.هرگز وی را تا بازگشتن کامل هوشیاری وی تنها نگذارید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۴:۳۳
بهادر بوربوری

نگاهی به آشپزهای تأثیرگذار در صنعت رستوران‌داری و غذا و نوشیدنی :

 

مشهورترین آشپزان جهان، مالکان رستوران‌های معروف هستند و خیلی هاشان هم نه و غیر از آشپزی، فعالیت‌های دیگری هم مانند نوشتن کتاب آشپزی و تولید برنامه‌های آشپزی نیز انجام می‌دهند.

برای کسانی که به غذا و خوراکی‌ها، علاقهٔ خاصی نشان می‌دهند، یک غذای عالی و لذیذ می‌تواند بدترین روزها را به یک روز خوب و عالی تبدیل کند. امروزه با وجود سایت‌ها، کتاب‌ها و برنامه‌های تلویزیونی متعددی که در مورد آشپزی تهیه و منتشر می‌شود، به دستورهای غذایی خوب دسترسی داریم، ولی با وجود این، هنوز افرادی هستند که با خلاقیت و علاقهٔ وافر خود، با تهیهٔ لذیذترین غذاها در بهترین رستوران‌های دنیا، مردم را شگفت‌زده می‌کنند. 

سرآشپزی، شغلی جذاب و البته سخت است و برای اینکه به بهترین آشپز دنیا تبدیل شوید، راهی طولانی و سخت را در پیش رو دارید.

کسی نیست که نداند غذا خوردن در رستوران، در سراسر دنیا، یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات مردم است. غذاهای رستوران‌ها توسط بهترین و خلاق‌ترین و ماهرترین سرآشپزان تهیه می‌شوند. در این مقاله، ده آشپز تأثیر گذار دنیا را به شما معرفی می‌کنیم که اگر اهل غذا خوردن در رستوران‌ باشید و دنیای رستوران‌ و خوردنی را دنبال کنید، حتما اسم آنها را شنیده‌اید.

این افراد تأثیرگذارترین انسانها در صنعت رستوران‌ و غذا هستند :

 

۱۰. آنتونی بوردین (Anthony Bourdain)

آنتونی بوردین، سرآشپز، نویسنده و برنامه‌ساز و مجری آمریکایی بود که ۲۰ سال پیش، کار خود را به‌عنوان ظرف‌شوی در رستورانی آغاز کرد و به‌مرور زمان به گروه کمک‌آشپزها پیوست. به‌تدریج توانست جایگاه بهتری کسب کند و در نهایت سرآشپز شد. آنتونی، تکنیک خاص خود را برای تهیهٔ غذاها داشت و عاشق چشیدن طعم غذاهای مختلف بود.

نویسندهٔ کتاب «آشپزخانه سری: ماجراجویی در جهان شکم»، علاقهٔ وصف‌ناپذیری به غذا و پخت‌وپز داشت؛ از تهیهٔ برنامه‌های تلویزیونی و مستند گرفته تا اداره کردن یک وبلاگ شخصی. آنتونی بوردین، به هر آنچه که در دنیای غذا به آن علاقه داشت، دست پیدا کرده بود و نام او در بین بهترین آشپزهای دنیا می‌درخشد، او به ایران هم سفر کرده بود. سال گذشته متأسفانه او خودکشی کرد.

 

۹. پل بوکوز (Paul Bocuse)

پل بوکوز در فرانسه با نام پدر هنر آشپزی مشهور است. او چندین سال است که به‌عنوان نمادی از آشپزی در فرانسه شناخته می‌شود. بوکوز، سفیر آشپزی مدرن فرانسوی بود و به‌عنوان یکی از بهترین آشپزانی شناخته می‌شد که آشپزی جدید فرانسوی را به اوج خود رساند. این سبک جدید آشپزی، برخلاف آشپزی سنتی فرانسه که بر تجمل غذاها تأکید بیشتری دارد، بر استفاده از مواد غذایی تازه و باکیفیت متمرکز است.

او به‌تنهایی حرف اول را در دنیای غذا و آشپزی نمی‌زد، بلکه شاگردانی که تربیت کرد، برترین سرآشپزان سراسر دنیا شدند. بوکوز در سال ۱۹۷۵ میلادی برای اولین بار، «سوپ قارچ دنبلان» را برای یک مراسم شام رسمی ریاست‌جمهوری در کاخ الیزه ابداع و ارائه کرد. وی در سال ۲۰۱۱ میلادی به‌عنوان آشپز قرن انتخاب شد. او سال پیش در سن ٩١ سالگی در اتاقی که به دنیا آمده بود درگذشت.

 

۸. چارلی تروتر (Charlie Trotter)

چارلی تروتر، سرآشپز آمریکایی اهال شیکاگو، بنیان‌گذار برنامه‌ی محبوب آشپزی با عنوان The MasterChef است. او رستوران‌دار، ستاره‌ی تلویزیونی و نویسنده است. با وجود اینکه در دانشگاه در رشتهٔ علوم سیاسی تحصیل کرده، علاقهٔ اصلی‌اش را در دنیای غذا پیدا کرد.

چارلی تروتر، نویسندهٔ ۱۴ کتاب آشپزی و سه کتاب با موضوع مدیریت است و جزو شناخته‌شده‌ترین نویسنده‌های دنیا نیز به‌شمار می‌رود. بنیان‌گذار سازمان آموزش آشپزی چارلی تروتر معتقد است که غذا، فقط یک اشتیاق ساده نیست، بلکه عشق است؛ عشقی که هر کسی سزاوار آن است.

 

۷. امریل لاگاس (Emeril Lagasse)

امریل لاگاس، رستوران‌دار فرانسوی، پرتغالی و آمریکایی است و چند رستوران مشهور در سراسر آمریکا دارد. وی همچنین نویسنده، ستارهٔ تلویزیونی و نوازندهٔ سازهای کوبه‌ای است. همهٔ رستوران‌های امریل لاگاس، جزو برترین رستوران‌ها در دنیای آشپزی و رستوران‌داری است.این سرآشپز چندکاره، برندهٔ جایز جیمز برد شده و به‌خاطر تکنیک آشپزی موسوم به Creole and Cajun مشهور است.

چه کسی می‌گوید که سرآشپزها درآمد زیادی ندارند؟ آشپزی امریل لاگاس سالانه ۱۵۰ میلیون دلار درآمد برای او دارد که برای یک سرآشپز، درآمد بسیار قابل توجهی است.

 

۶. توماس کلر (Thomas Keller)

توماس کلر، سرآشپز آمریکایی، نویسندهٔ کتاب آشپزی و رستوران‌دار است. کلر هیچ آموزش رسمی در هیچ مؤسسه‌ای نگذرانده است. شهرت و محبوبیتی که توماس کلر به دست آورده و هر دانشی که در مورد غذا و آشپزی دارد، با کار کردن در رستوران‌های متعدد به دست آمده است.

وی مالک رستوران French Laundry و در سال ۱۹۹۷، جایزهٔ بهترین سرآشپز کالیفرنیایی را به‌خاطر فعالیت‌های بی‌نظیرش در آشپزی کسب کرده است. در افتتاحیه‌ی راهنمای میشلن نیویورک، رستوران‌های توماس کلر رده‌بندی سه ستاره را دریافت کرده است.

 

۵. سانجیو کاپور (Sanjeev Kapoor)

سانجیو کاپور، سرآشپز و تاجر هندی، نویسندهٔ کتاب آشپزی و متخصص رستوران است. سانجیو یکی از مشهورترین سرآشپزان هندی است و برنامه‌های تلویزیونی مختلفی ساخته است؛ از جمله برنامه‌ای با عنوان Khana Khazana که یکی از طولانی‌ترین برنامه‌های تلویزیونی آشپزی در آسیا است.

او در سال ۲۰۱۱ یک شبکهٔ تلویزیونی اچ‌دی غذا افتتاح کرد که تماما با غذا در ارتباط است. هواپیمایی سنگاپور، او را به‌عنوان بخشی از هیئت آشپزی بین‌المللی خود استخدام کرد. اخیرا نیز به‌عنوان داور در برنامهٔ مسابقهٔ آشپزی فصل سوم MasterChef انتخاب شده است.

 

۴. مارکو پی‌یر وایت (Marco Pierre White)

مارکو پی‌یر وایت، یک سرآشپز بریتانیایی، رستوران‌دار و مجری تلویزیونی است. او فردی تأثیرگذار در آشپزی مدرن بین‌المللی است که با عنوان پدرخواندهٔ آشپزی معاصر شناخته می‌شود. وایت، جوان‌ترین سرآشپزی است که در ۳۳ سالگی، سه ستاره میشلن دریافت کرده و از داوران مسابقهٔ محبوب آشپزیِ The Master Chef Australia محسوب می‌شود. آن‌چیزی که وایت را از سایر سرآشپزهای دنیا متمایز می‌کند، به‌اشتراک‌گذاری دانسته‌هایش است. او توانسته سرآشپزان مشهوری را ازجمله گوردون رمزی و کرتیس استون تعلیم دهد که وی را به‌خاطر این شخصیت بی‌نظیرش، می‌ستایند.

 

۳. ولفگانگ پاک (Wolfgang Puck)

ولفگانگ پاک، سرآشپز آمریکایی-اتریشی است که به‌عنوان یکی از پردرآمدترین سرآشپزان دنیا شناخته می‌شود. او از افراد تأثیرگذار در رشد آشپزی آمریکایی با الهام از المان‌های آشپزی فرانسوی، آسیایی و متدهای کالیفرنیایی است و بر استفاده از مواد غذایی باکیفیت، تأکید فراوانی دارد.

او آشپزی را از کودکی در کنار مادرش آموخته و تمرین کرده و بعدها به نویسندهٔ کتاب آشپزی، رستوران‌دار و تاجر تبدیل شده است. رستوران او در بین ۴۰ رستوران برتر آمریکا قرار دارد. همچنین او افتخار سرآشپز رسمی مراسم اسکار سال ۲۰۱۶ را در اختیار دارد.

 

۲. جیمی الیور (Jamie Oliver)

جیمی الیور، سرآشپز انگلیسی و رستوران‌دار است. بیشتر شهرت او به‌خاطر برنامهٔ تلویزیونی متفاوت او است که با تأکید بر تولید غذاهای ارگانیک و آشپزی، تهیه می‌شود. او مخالف استفاده از غذاهای کنسروی و نیمه‌آماده است و بر استفاده از مواد غذایی تازه و ۱۰۰ درصد طبیعی تأکید دارد.

کتاب آشپزی اختصاصی جیمی الیور و برنامهٔ تلویزیونی او، موفقیت بزرگی در بریتانیا به دست آورد. میلیون‌ها نسخه از کتاب او به نام «غذاهای ۳۰ دقیقه‌ای جیمی»، در سال ۲۰۱۰ در سراسر بریتانیا فروخته شد. وی همچنین توانسته نشان امپراتوری بریتانیا (MBE) را دریافت کند. ماجرای او در جمع آوری ٢٧٠ هزار امضا برای تغییر روند تغذیه مدارس بریتانیا در زمان تونی بلر  میزان نفوذ او را برای دستیابی به یک خواسته مدنی نشان می دهد، چرا که تونی بلو با برنامه تغذیه سالم او موافقت کرد و از آن پس مدارس سراسر بریتانیا موظف به پیروی از برنامه تغذیه سالم او شدند.

 

۱. گوردون جیمز رمزی (Gordon James Ramsay)

گوردون رمزی، یک شخصیت افسانه‌ای، در دنیای غذا و آشپزی است. این سرآشپز بریتانیایی یکی از شناخته‌شده‌ترین و سختکوش‌ترین شخصیت‌های دنیا در زمینهٔ آشپزی و رستوران‌داری است. او را به خاطر شخصیت قوی و مهارت‌های غیرمعمولش در آشپزی می‌شناسند؛ ویژگی‌هایی که او را از سایر آشپزهای دنیا متمایز می‌کند. او همیشه علاقهٔ زیادی به فوتبال داشت و قصد داشت فوتبالیست شود تا اینکه یک آسیب‌دیدگی شدید در فوتبال و بازی سرنوشت، او را به دنیای آشپزی معرفی کرد.

او تنها سرآشپز در بریتانیا است که توانسته ١٦ ستاره‌ی میشلن به‌دست آورد ( امروز دارای ٩ ستاره هست )؛ فردی که با دستانش در آشپزخانه، معجزه می‌کند. گوردون رمزی برای تهیهٔ لذیذترین غذاها برای مشتریانش، فراتر از آشپزی می‌رود. او برنامه‌های تلویزیونی متعددی از جمله کابوس آشپزخانهٔ رمزی، آشپزخانهٔ جهنمی و Masterchef USA دارد و درست مثل مربی‌اش، مارکو پی‌یر وایت، به موفقیتی چشمگیر در دنیای آشپزی رسیده است. او سبک خاص خود را برای آشپزی دارد و همهٔ این عوامل باعث شده تا در صدر فهرست بهترین آشپزهای دنیا قرار بگیرد.

 

 

منبع :

worldchefstour.co.za

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ ارديبهشت ۹۹ ، ۲۳:۲۱
بهادر بوربوری