بهادر بوربوری

یادداشت ها و دیدگاه های شخصی من در رابطه با علم و صنعت هُرکا ( HORECA) و صنایع وابسته

بهادر بوربوری

یادداشت ها و دیدگاه های شخصی من در رابطه با علم و صنعت هُرکا ( HORECA) و صنایع وابسته

۳ مطلب در بهمن ۱۳۹۸ ثبت شده است

 

هتل‌های بزرگ و کوچک همواره به دنبال راهی برای کم کردن هزینه‌ها و کارآمدتر شدن آنها برای صرفه‌جویی در این اقتصاد بسیار چالش‌برانگیز هستند. نیاز صنعت هتلداری برای بهینه‌سازی عملیات بدون آسیب رساندن به کیفیت خدمات، مساله مهم و بسیار فوری است. توسعه فرآیندها در این زمینه بسیار مهم است.

اگر هتل در مراحل اولیه ایجاد یک کسب و کار یا در مرحله‌ای باشد که به علت وجود یک کسب و کار ناکارآمد تمایل به تدوین شیوه‌های بازاریابی جدید دارد، باید نسبت به تدوین یا بازنگری دقیق فرآیندهای خود اقدام کند. قطعا رشد و توسعه پایدار یک کسب و کار از درون آغاز می‌شود و فرآیندها ‌باید به‌عنوان بخش مهمی ‌از این استراتژی در نظر گرفته شود. فرآیندهای رشد کسب و کار را می‌توان به سه دسته کلی تفکیک کرد؛ فرآیندهای استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی. جریان داده‌ها و یک سیستم دقیق و یکپارچه، این سه حوزه را به هم پیوند می‌دهند تا منافع سازمانی را در جهت رشد تقویت کنند و بدیهی است ناکارآمدی هر یک از این فرآیندها باعث بروز مشکلات فراوانی در حوزه کسب و کار شده و حتی ممکن است باعث بروز هرج و مرج شود. اگرچه بسیاری از مدیران هتل موافقند ایجاد فرآیند‌های خوب یک اولویت است، اما معمولا تمایل دارند آن را به زمان نامشخصی در آینده محول کنند. بدون تعریف و مشخص شدن فرآیند، کسب و کار هتل نمی‌تواند به‌طور کامل در حد پتانسیل خود رشد کند و قطعا حرکت آنان هرگز به‌سوی تکامل نخواهد رفت. دلیل این امر را می‌توان در دو بخش جست‌وجو کرد؛ اول کارآیی است. فقدان اسناد و مدارک مشخص و دقیق برای انجام امور باعث اتلاف زمان، انرژی و منابع شده و کارآیی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مورد دوم، مقیاس‌پذیری است. داشتن یک فرآیند مشخص و تعریف‌شده و دقیق و ارائه آن به میهمانان باعث ایجاد ارزش برای آنان شده و میهمانان خواهند دانست قرار است چه کاری به درستی انجام شود. فعالیت‌های مدیران و همه کارکنان هتل باید به سمت دستیابی به اهداف تقویت و هدایت شود. مدیران هتل‌ها باید به اندازه کافی مراقب باشند فرآیندهایی را که سودآور هستند طراحی و بتوانند به نحوی عمل کنند که منافع میهمانان را نیز به حداکثر برسانند. با استفاده از اصول و سازوکارهای علمی‌، فرآیندهای هتل به‌طور مداوم بهبود یافته و باعث ایجاد رشد اقتصادی خواهد شد. هتل‌ها با استفاده از این روش‌ها می‌توانند هزینه‌ها را کاهش و خدمات مناسب و با کیفیت ارائه دهند. به‌رغم وجود شواهدی از موفقیت استفاده از این روش‌ها در کلیه بخش‌های صنعت و خدمات، هتل‌ها به‌طور کامل نسبت به بهبود مستمر فرآیندها در تمام جنبه‌های عملیات اقدامی ‌انجام نمی‌دهند. با شناسایی و شناخت صحیح فرآیندها در صنعت هتلداری می‌توان در جهت توسعه و بهبود آنان اقدام کرد. اصولا با دسته‌بندی فعالیت‌ها در این زمینه می‌توان نسبت به رفع مشکلات با نظارت و دقت کامل اقدام کرد. در صنعت هتلداری، مدیریت هتل باید خدمات خود را به‌طور مداوم بهبود بخشد تا بتواند مشتریان فعلی را حفظ و مشتریان جدیدی را جذب کند. مدیریت نیازمند برنامه‌ریزی استراتژیک‌ است و این برنامه باید توسط کارکنان اجرا شود.

مدیریت به منظور موفقیت و دستیابی به بهبود مستمر و مداوم باید روی کارکنان و میهمانان تمرکز داشته باشد. این موضوع از نظر استراتژی‌های بازاریابی هتل بسیار مهم است. دستیابی به سطح بالایی از رضایت مشتری برای درآمد و سودآوری آینده ضروری است. مشتریان رضایت خود را از طریق ادامه خرید ابراز و ممکن است آن را به دیگران نیز توصیه کنند. ایجاد ارزش برای میهمانان و ایجاد یک فرهنگ میهمان‌محور در هتل نیازمند انتخاب و طراحی فرآیندی است که موجب تقویت هتل شود. طراحی فرآیندهایی همچون آموزش منظم، راهکارهای مراقبت از میهمانان و ایجاد روابط قوی با آنها، حل به‌موقع مشکلات میهمانان، پاسخ سریع به درخواست آنان، انجام نظرسنجی منظم از رضایت میهمانان و تجزیه و تحلیل نتایج، نگاه منطقی به نقاط ضعف، انجام رفتار میهمان‌محور در ارائه خدمات با استانداردهای بالا و بیش از انتظارات میهمان، بهبود مستمر و مداوم در جهت رفع نقاط ضعف و تقویت بیش از پیش نقاط قوت، گسترش فناوری‌های خدمات میهمانان و همچنین اصلاح فرآیندهای گذشته از اموری است که باید در این حوزه به‌طور جدی مورد توجه قرار گرفته و صورت پذیرد.

باید توجه داشت که ممکن است رشد مناسب و شگفت‌انگیزی در یک کسب و کار هتلداری به وقوع پیوسته و حتی به موفقیت نیز برسد اما این رشد ممکن است پایدار نباشد. باید بسیار دقت کرد که «فرآیندها، بهبود مستمر را به وجود آورده و باعث بروز عملکرد پایدار می‌شوند». فرآیندها به‌عنوان نقشه راه عمل می‌کنند که نه تنها جهت بلکه راه‌های سریع دستیابی به هدف را نشان می‌دهند. اقدامات هتل اگر با تکرار رفتار گذشته صورت پذیرد، حتما با دیوار رقیب برخورد کرده و متحمل شکست خواهد شد. در فرآیند‌های بازاریابی، هتل‌ها خود را با آنچه مشتریان می‌خواهند و آنچه مشتریان دوست دارند هماهنگ کرده و تغییر می‌دهند. توسعه مداوم و بهبود فرآیندها در یک هتل می‌تواند فرصت‌های کم‌نظیری را خلق کند و با چالشی مناسب نسبت به تغییر نقش هتل و گذر از مرحله رفتارهای سنتی به رفتارهای میهمان‌پسند اقدام کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ بهمن ۹۸ ، ۲۲:۱۶
بهادر بوربوری

 

طرح توجیهی (یا مطالعه امکان‌سنجی) باید به منظور تعیین میزان موفقیت بالقوه رستوران و به حداقل رساندن خطرات مربوط به کسب و کار انجام شود، طرح توجیهی یکی از مؤلفه‌های مهم موفقیت شما در هرکسب و کاری است، اما این فرآیندی است که بسیاری از رستوران داران جدید به سادگی از آن عبور می‌کنند، که این امر منجر به اتلاف زمان و از دست رفتن سریع سرمایه می‌شود.

شما ایده‌ای برای راه‌اندازی یک رستوران یا کافی شاپ جدید دارید؟ آیا میدانید که پایداری آن دراز مدت خواهد بود یا در 12 تا 18 ماه آینده با شکست مواجه خواهد شد؟ آیا این رستورانی است که آرزو داشتید یا رستورانی است که مورد نیاز بازار است؟

طرح توجیهی یکی از مؤلفه‌های مهم موفقیت شما در هرکسب و کاری است، اما این فرآیندی است که بسیاری از رستوران داران جدید به سادگی از آن عبور می‌کنند، که این امر منجر به اتلاف زمان و از دست رفتن سریع سرمایه می‌شود. طرح توجیهی باید به منظور تعیین میزان موفقیت بالقوه رستوران و به حداقل رساندن خطرات مربوط به کسب و کار انجام شود.

 

در اینجا چهار مرحله ضروری برای انجام و ارائه یک طرح توجیهی یا مطالعه امکان‌سنجی موفق عنوان می شود :

 

مرحله اول: تجزیه و تحلیل اولیه مطالعه امکان سنجی رستوران ( Feasibility Study ) : 

 

رستوران پیشنهادی خود را از لحاظ سبک سرویس، بازار هدف، اندازه مورد نیاز محل و سبک غذا و نوشیدنی مشخص کنید. برای این موارد تا زمان روشن شدن موضوعات به شکل روشن، وقت صرف کنید!

سپس، مشخص کنید، آیا قرار است رستوران جدید شما شکافی را در بخشی که در بازار کمتر مورد توجه قرار گرفته را پر ‌کند؟ (به طور خاص به گروه‌های سنی، گروه‌های درآمدی، و جمعیت‌های چند فرهنگی نگاه کنید). فهرستی از تمامی جزییات ممکن تهیه کنید.

آیا رستوران جدید شما با تنوع غذایی و نوشیدنی‌ مشابه در بازار موردنظر شما، با موفقیت رقابت خواهد کرد؟ آیا فضای کافی برای ورود شما به این عرصه رقابتی وجود دارد؟ مفهوم جدیدی که شما قرار است خلق کنید، چه مزایایی برای متمایز شدن دارد؟ گهگاهی این کاوش را برای بررسی کیفیت غذا و نوشیدنی مورد نظر، ظرفیت فضایی، نیازهای مکانی، بیانیه ارزش، ساختار قیمت‌گذاری و ... استفاده کنید.

اگر بازار شما رقبای مستقیمی ندارد، ابتدا از خودتان بپرسید: چرا؟

بعد ببینید کسب و کار شما با چه چالش‌ها و یا تهدیدات جدی روبرو خواهد شد؟ بازار کار چگونه است؟ به عنوان مثال، سرآشپزها، مدیران و متصدیان متخصص کافی وجود دارند؟ آیا موقعیت مکانی شما چالش‌هایی از نظر مدیریت زنجیره تامین یا حمل و نقل و ارسال مواد غذایی و آشامیدنی دارد؟ آیا به منبع توزیع محصولات کشاورزی نزدیک هستید؟

اگر فکر می‌کنید ایده اولیه شما شانس موفقیت دارد، به مرحله بعدی فرآیند بروید.

 

مرحله دوم: بررسی بازار در امکان سنجی رستوران :

 

تجزیه و تحلیل خوب بازار، کلید موفقیت شما است. روندهای جمعیتی بازار، سبک‌های زندگی، ویژگی‌های جمعیت‌شناسی، مشخصات جامعه هدف، عوامل فرهنگی، الگوهای ترافیک، پروژه‌های سرمایه‌گذاری توسعه محلی و سطوح درآمد در شهر هدف خود را جمع‌آوری کرده و تجزیه و تحلیل کنید.

سپس، سفارشات غذا و نوشیدنی را در جامعه خود، تجزیه و تحلیل کنید. آنها را بر اساس مکان و سبک مفهومی دسته‌بندی کنید. در ذهن خود فروشگاههای زنجیره‌ای مواد غذایی با کیفیتی که در حال حاضر مواد اولیه با قیمت مناسب را ارائه می‌دهند، در نظر داشته باشید.

 تجزیه و تحلیل SWOT ( قدرت، ضعف، فرصت‌ها، تهدیدات) را برای تجزیه و تحلیل قیمت‌گذاری‌ها، گزینه‌های منو، موقعیت، سرویس میز و صندلی، تبلیغات، سطح خدمات، مشتری ها، و چگونگی تعامل هر رقیب کلیدی با جامعه، تکمیل کنید.

در نهایت، وارد بازار (به صورت فیزیکی و یا آنلاین) شوید و مشتریان واقعی را مورد بررسی قرار دهید. از آنها مجموعه‌ای از سوالات مهم خود را بپرسید. این پاسخ‌ها را برای بررسی و تجزیه و تحلیل مستندسازی کنید تا مشخص شود، آیا بازار هدف به اندازه کافی بزرگ است و فرصت رشد دارد یا خیر.

 

مرحله سوم: بررسی‌های مالی در امکان سنجی رستوران :

 

این مرحله، به دلایل آشکار یک گام مهم است. اما چگونه می‌توانید هزینه‌ها و درآمدهای ماهیانه رستوران پیشنهادی خودتان را برآورد کنید؟ با تحقیق، تجزیه و تحلیل، درصد سهم در صنعت مورد نظر و گزارشات دقیق از منابع آماری موثق، می‌توانید میانگین‌ها و پیش‌بینی‌های خود را برای مفهوم و سبک خدماتی خودتان تعیین کنید.

با این گام، می‌توانید هزینه‌های کسب و کار پیش‌بینی شده (محدودیت‌های بودجه)، نیازهای کارکنان، دستمزد‌ و حقوق، هزینه‌های غذا و آشامیدنی، هزینه‌های اجاره ماهانه، هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات و غیره را پیش بینی و مشخص کنید.

برای تعیین درآمد بالقوه، می‌توانید ساعات کار، ظرفیت صندلی یا ظرفیت بیرون‌بری و درآمد هر یک را پیش‌بینی کنید که بازتاب‌دهنده اندازه بازار است. از این داده‌ها برای تکمیل تحلیل RevPASH 

–Revenue Per Available Seat Hour - (درآمد به ازای صندلی موجود در هر ساعت) وکسب دید واقع‌بینانه به تعداد مشتریانی که می‌توانید در هر ساعت، روز، هفته و ماه خدمت‌رسانی کنید، استفاده کنید.

برای تکمیل این مرحله، اطلاعات زیادی وجود دارند که باید بررسی کنید، بنابراین ممکن است در این برهه بخواهید مشاور با تجربه و متخصصی را استخدام کنید که صنعت و یا بازار داخلی را به خوبی می‌شناسد.نقطه سر به سر پیش بینی شده کسب و کار خود را پیدا کنید . اگر دیدید تقاضای کافی در فضای بازار شما وجود دارد، می‌توانید از این فعالیت انتظار سوددهی داشته باشید.

 

مرحله چهارم: مرور مطالعه امکان سنجی :

 

کل مطالعه خود تا این لحظه را، مجددا بررسی کنید. مطمئن شوید که با نمودارها، چارتها، و با داده‌های واقعی زیادی سازمان یافته شده باشد. آیا داده‌ها انتظارات واقعی را نشان می‌دهند؟ خطرات، زمان و پیش‌بینی‌های کلی خودتان را تجزیه و تحلیل کنید.

به احساس درونی خود گوش کنید و اطمینان حاصل کنید که تصمیم بعدی شما حساب شده باشد. هر چه داده‌های بیشتری جمع‌آوری کنید، به همان اندازه تصمیم‌گیری ساده‌تر خواهد بود. آیا آماده پذیرش تعهد هستید؟ اگر خیر، همین الان این ایده را کنار بگذارید.

اگر بله، بسیار عالی ... گام بعدی این است که این اطلاعات را مدنظر قرار داده و آنها را در برنامه‌های عملی خود پیاده‌سازی کنید!

 

 

نحوه اجرای مطالعه امکان‌سنجی برای رستوران جدید :

 

کارآفرینانی که رستوران‌های جدیدی را راه اندازی می‌کنند ممکن است اندازه بازار را در منطقه خود بیش از اندازه در نظر گرفته و به رقابت سختی که با رستوران‌های قدیمی با مشتریان وفادار مواجهه خواهند شد، توجه نکنند. انجام یک مطالعه امکان‌سنجی قبل از سرمایه‌گذاری و پیش از افتتاح یک رستوران می‌تواند به کارآفرین کمک کند که تصمیمات آگاهانه‌تری برای بالابردن شانس موفقیت بیشتر در این سرمایه‌گذاری داشته باشد.

 

موارد زیر را مد نظر داشته باشید :

 

١- کسب آمار درباره مطالعه بازار طرح رستوران :

 

مطالعه ویژگی‌های جمعیت‌شناسی مانند سن و درآمد به شما کمک خواهد کرد تا اندازه بازار بالقوه خود را برآورد کنید. برای مثال اگر در حال برنامه‌ریزی برای یک رستوران متوسط و خانوادگی هستید، باید بدانید چه تعداد خانواده در منطقه شما زندگی می‌کنند. جمعیت زیاد مجردین یا دانشجویان احتمالا هدف رستوران شما نیستند. آمار جمعیتی سازمان آمار جای خوبی برای شروع تحقیقات شماست.

 

٢- مکان‌های بالقوه را ارزیابی کنید :

 

محلی با ترافیک بالا، مکانی نزدیک به خیابان‌های اصلی، با موقعیت قابل رویت برای وسائط نقلیه و یا ترافیک عابر پیاده ارجح است. اطمینان حاصل کنید که پارکینگ برای مشتریان آسان و در دسترس است. به دنبال کسب و کارهایی در منطقه باشید که می‌تواند تقاضا برای رستوران شما ایجاد کند، برای مثال، مجتمع‌های اداری بزرگ، هتل‌ها یا مراکز خرده‌فروشی از این موارد هستند. بررسی بین دو فاکتور مهم مناسب بودن مکان و هزینه اجاره داشته باشید.

افتتاح رستوران جدید با پرداخت اجاره‌ای که بسیار بالا باشد و همزمان دستیابی به جریان نقدی مثبت، بسیار مشکل خواهد بود.

 

٣- بررسی رقبا در طرح امکان سنجی رستوران :

 

به تعداد کل رستوران‌های موجود در منطقه مجاور خود نگاه کنید، سبک‌ رستوران‌های محبوب را نیز بررسی کنید. ببینید آیا منطقه شما در حال حاضر با رستوران‌هایی شبیه به سبکی که شما ارائه می‌دهید، غذاهای مشابه، قیمت‌گذاری و بازارهای هدف یکسان، اشباع شده است یا خیر. نقاط قوت و ضعف رقبای اصلی را تجزیه و تحلیل کرده و تعیین کنید آیا رستوران پیشنهادی شما می‌تواند از رقبا متمایز شده و برای مشتریان خاطره‌انگیز باشد؟

 

٤- مطالعه صنعت غذایی مرتبط :

 

به سازمان‌های محلی یا رستوران‌ها و مهمان‌سراهای محلی خود بپیوندید. در جلسات آنها شرکت کنید، با سایر صاحبان رستوران صحبت کنید و هر گونه اطلاعات آماری که در مورد رشد و سلامت صنعت منتشر می‌کنند را بررسی کنید. انجمن ملی رستوران نیز مطالعات و آمار مربوط به روند و رشد صنعت را منتشر می‌کند.

ببینید آیا با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، راه اندازی رستوران جدید منطقی است یا خیر. بررسی کنید آیا رستوران‌هایی در منطقه در دو سال گذشته بسته شده‌اند و چرا.

 

٥- نگاه به ساختار هزینه :

 

وقتی در مورد نوع غذایی که می‌خواهید ارائه دهید، ایده خوبی داشتید، هزینه‌ها را برای هر مورد منو حساب کنید. تعیین کنید تامین کنندگان عمده شما چه کسی خواهد بود و از قیمت‌گذاری آنها بپرسید. برنامه‌های نرم‌افزاری برای کمک به شما برای محاسبه دقیق هزینه‌های غذای پیش‌بینی شده در دسترس هستند. شما می‌توانید تعداد اقلام موجود در منو خود را کاهش دهید تا هزینه غذا کاهش یابد.

همچنین ممکن است متوجه شوید که با توجه به هزینه‌های پیش‌بینی شده برای مواد غذایی، قیمت تمام شده محصولات شما بسیار بالاتر از توان بازار محلی است که در واقع خریداران شما هستند. در این صورت باید راه چاره ای برای این موضوع اندیشیده شود.

 

٦- ارزیابی توانایی مدیریت یک رستوران :

 

کارآفرینی که در حال افتتاح رستوران است، باید دقت زیادی کند و بررسی نماید، آیا مجموعه مهارت و تجربیات لازم برای موفقیت در سرمایه‌گذاری را دارد یا خیر. او باید از خودش بپرسد، آیا طرح، قابلیت رصد جزئیات برای رضایت مشتری را دارد یا خیر. او نیاز به آموزش و ایجاد انگیزه در کارکنان دارد که ممکن است تجربه یا تحصیلات محدود داشته باشند. مدیر یک رستوران نیاز به ارزیابی از نحوه کارکرد مناسب و درست آشپزخانه دارد.

ممکن است متوجه شود که برای او مدیریت کل کارهای رستوران عملی نیست و تصمیم به استخدام مدیری میگیرد که قبلا در این صنعت موفق بوده است

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ بهمن ۹۸ ، ۱۳:۳۹
بهادر بوربوری

 

 

استارباکس نام تجاری قهوه و نوشیدنی شناخته شده جهانی است که به‌سرعت در تمامی بازارهای عمده جهان ورود پیدا کرده است. این شرکت از نزدیکترین رقبای خود  و دیگر رقبای نوظهور پیشی گرفته است. در ‌واقع، استارباکس در سراسر نیمکره غربی به‌خوبی شناخته شده و به یک محصول محبوب برای قهوه تبدیل شده است.

 

نقاط قوت

  • نقطه قوت اصلی استارباکس، عملکرد مالی قوی آن است که باعث شده است شرکت در رتبه اول میان فروشندگان قهوه و نوشیدنی در جهان قرار گیرد.
  • این شرکت بیش از 4 میلیارد دلار ارزش دارد که در مقایسه با رقبای خود یک قدرت کلیدی است.
  • نقطه قوت نامحسوس استارباکس، قدمت حضور در ذهن مصرف‌کنندگان با توجه به نام تجاری آن است، که به معنای برتری و کیفیت است؛ این شرکت موقعیتی غالب در بازار جهانی قهوه و نوشیدنی‌ها دارد.
  • این شرکت بزرگترین تولید‌کننده قهوه در جهان است و به‌دلیل حجم و اندازه زیاد آن، محصولات خود را با قیمتی بالاتر ارائه می‌دهد.
  • این شرکت از نظر مدیریت مردم پیشگامانه در صنعتی که در آن مهارت‌های افراد بین موفقیت و شکست تفاوت می‌کند، شناخته شده است. به‌عبارت دیگر، استارباکس یک محل کار مثبت و دوستانه برای کارکنان خود ایجاد کرده است که باعث پدیدار شدن محیطی شادتر می‌شود و در‌ نتیجه کارکنان به‌گونه‌ای برتر در خدمت مشتریان هستند که این امر مزایای زیادی برای این شرکت دارد.

نقاط ضعف

  • این شرکت به‌شدت وابسته به ورودی اصلی و کلیدی آن یعنی دانه‌های قهوه است و از ‌این‌رو، به‌شدت وابسته به قیمت دانه‌های قهوه به‌عنوان تعیین‌کننده سودآوری آن است. این بدان معنی است که استارباکس بیش از حد به نوسانات قیمت قهوه حساس است و در نتیجه باید دامنه محصولات خود را متنوع کند تا خطر مرتبط با چنین وابستگی را کاهش دهد.
  • این شرکت در سال‌های اخیر به‌علت اقدامات تدارکاتی خود با بسیاری از فعالان اجتماعی و زیست‌محیطی که به شیوه‌های خرید غیرقانونی دانه‌های قهوه از کشاورزان جهان سوم فقیر اعتراض دارند، مواجه شده است. علاوه بر ‌این، در چند سال گذشته این شرکت به نقض قواعد تجارت قهوه متهم شده است و برای مقابله با این مشکل تلاش می‌کند.
  • این شرکت محصولات خود را با مبلغی بالاتر در ‌بخش بازار قرار می‌دهد که معمولاً خارج از بودجه بسیاری از مصرف‌کنندگانی است که به‌جای استارباکس ترجیح می‌دهند قهوه خود را از مک‌دونالد یا دیگر مراکز خرید ارزان انتخاب کنند.
  • در صورتی‌که این شرکت قصد رقابت با رقبایی مانند مک‌دونالد و برگر‌کینگ در بخش صبحانه را داشته باشد، باید بلافاصله محصولات خود را متنوع کند تا بتواند خود را با زمان‌بندی فشرده مشتریانی که زمان تهیه صبحانه خود را در منزل ندارند و تمایل به صرف آن در یک مکان دیگر را دارند، هماهنگ کند.

فرصت‌ها

  • این شرکت فرصتی جهت گسترش شبکه تأمین‌کنندگان خود و گسترش دامنه تأمین‌کنندگان از منابع را دارد تا منابع ورودی خود را متنوع سازد و مطیع رقبای ناآشنا نشود. علاوه بر ‌این، این موضوع به شرکت کمک می‌کند تا نسبت به قیمت دانه‌های قهوه حساسیت کمتری داشته باشد که شرکت را در برابر خطرات زنجیره تأمین مقاوم سازد.
  • تا آنجا که توسعه این شرکت به بازارهای نوظهور مربوط می‌شود، فرصت بزرگی در انتظار آن است. این شرکت با یک میلیارد مصرف‌کننده از جمله کسانی که مایل به صرف قهوه و صبحانه فوری در کشور‌هایی مانند چین و هند هستند، می‌تواند در این کشورها و سایر بازارهای در حال ظهور گسترش یابد، که این خود فرصتی مناسب برای جذب است.
  • استارباکس فرصتی جهت گسترش محصولات خود دارد تا طیف گسترده‌ای از خرده‌فروشان مواد‌غذایی و نوشیدنی مانند مک‌دونالد و برگر‌کینگ را همراه با بخش مصرف‌کننده‌ای که این خرده‌فروشان هدف قرار داده‌اند، تحت تسلط خود قرار دهد و منجر به فرصت‌های تجاری بیشتری برای استارباکس شود تا از آن استفاده کند.
  • این شرکت می‌تواند به‌طور قابل توجهی شبکه فروشگاه‌های خرده‌فروشی خود را در ایالات متحده به‌عنوان بخشی از فشار خود نسبت به سهم بازار بیشتر و همچنین بخش‌های مصرف‌کننده بیشتر، گسترش دهد. این فرصت در ارتباط با فرصت‌های دیگر که در بالا شرح داده شد مربوط به گسترش بازارهای جدیدتر، تنوع بخشیدن به بخش‌های مصرف‌کننده جدیدتر و افزایش اثرات آن در سراسر ایالات متحده و در سطح جهانی است.

تهدیدات

  • این شرکت در معرض تهدیدات ناشی از افزایش قیمت دانه‌های قهوه و خطرات زنجیره تأمین در ارتباط با نوسانات قیمت این ورودی کلیدی است. علاوه بر این، افزایش قیمت محصولات لبنی بر این شرکت تأثیر منفی می‌گذارد و منجر به تهدید دیگری جهت سودآوری آن می‌شود.
  • این شرکت با نقض علامت تجاری و کپی‌رایت از رقبای کمتر شناخته شده‌ای که مایل به سوء‌استفاده از موفقیت نام تجاری این شرکت هستند، احاطه شده است. مانند دیگر خرده‌فروشان چند ملیتی در بازارهای در حال ظهور، استارباکس با کسانی که از نام تجاری و لوگو مشهور آن سوءاستفاده کرده‌اند، در دادگاه به مقابله پرداخته است.
  • این شرکت با رقابت شدیدی از سوی قهوه‌خانه‌ها و فروشگاه‌هایی مواجه است که تا جایی‌که به بخش مصرف‌کننده مربوط است، شرکت را برای پرداخت پول مورد توجه قرار می‌دهد. به‌عبارت دیگر، این شرکت با چالش‌های جدی از سوی فروشگاه‌های محلی مواجه می‌شود که دارای مشتریان وفاداری هستند و جذب مارک‌های بزرگ نمی‌شوند.
  • استارباکس باید در بازارهای نوظهور به‌عنوان یک ضرورت گسترش یابد، زیرا بازارهای توسعه‌یافته که به‌طور سنتی به آن‌ها متکی است، اشباع شده‌اند و با توجه به این که رکود مداوم باعث شده است که بسیاری از خرده‌فروشان دچار مشکل شوند، با تهدیدات مهمی مواجه است.
  • در‌نهایت، همان‌طور که قبلاً ذکر شد، استارباکس با توجه به زنجیره عرضه جهانی آن با چالش‌های قابل توجهی مواجه است و به‌دلیلی که مربوط به شرایط جهانی یا محلی است، در معرض اختلال در زنجیره عرضه قرار می‌گیرد.

منبع: managementstudyguide.com

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ بهمن ۹۸ ، ۱۴:۴۲
بهادر بوربوری