چای و تاریخچه آن...
چای :
چای نام یک گیاه و نوشیدنی ساخته شده از این گیاه است. تاریخچه چای بسیار جالب است، در حال حاضر چای جزو دونوشیدنی پرطرفدار جهان است.
چای واژهای است چینی که در چین و شمال هندوستان به کار میرود و تقریباً با همان تلفظ وارد زبان فارسی شدهاست.
نام این گیاه در گویش چینی جنوبی چای و در گویش چینی شمالی به صورت تِی تلفظ میشد و هردو تلفظی از یک واژه یگانه در چینی قدیم هستند. مردم اروپای غربی نام این گیاه را از چینیان شمالی و مردم خاورمیانه و شمال آفریقا نام آن را از چینیان جنوبی آموختند.
نوشیدنی چای با دم کردن برگها، جوانهها یا شاخههای فرآوری شده بوته چای گونه Camellia sinensis به مدت چند دقیقه درآب داغ درست میشود. فرآوری آن میتواند شامل اکسیداسیون، حرارت دهی، خشکسازی و افزودن گیاهان، گلها، چاشنیها و میوههای دیگر به آن باشد.
چای یک منبع طبیعی از کافئین، تئوفیلین، تیانین و آنتی اکسیدانها است، اما تقریباً بدون چربی، کربوهیدراتها، یا پروتئین. آن دارای طعمی مطلوب است که کمی تلخ و گس میباشد.
انواع چای براساس نوع فرآوری خود قابل تمایز هستند. برگهای بوته گیاه چای، اگربه سرعت پس از چیده شدن، خشک نشوند، پلاسیده و اکسیده میشوند. این فرآیند مشابه با تبدیل جو به مالت است، که درآن نشاسته به انواع شکر تبدیل میشود؛ برگهای آن به سرعت تیره میشوند، و سبزینه آن تخریب شده و مواد جوهرمازو درآن آزاد میشود. گام بعدی در فرآوری، متوقف ساختن رونداکسیداسیون در مرحلهای ازپیشتعیینشده و از طریق از بین بردن آب برگها با حرارت دادن آنها میباشد.
اصطلاح «تخمیر» (احتمالاً به وسیله پرورشدهندگان انگور) برای تشریح این فرآیند بکار برده شده، و حتی در مواردی که هیچگونه تخمیر واقعی (یعنی این فرآیند با مخمر انجام نگرفته و اتانول هم تولید نشود) صورت نگرفته باشد، استعمال شدهاست. اما بدون کنترل دقیق رطوبت و دما، قارچها بروی سطح چای رشد میکنند. قارچها سبب تخمیر واقعی در چای میشوند که سبب آلودگی چای با مواد سمی و سرطانزا گشته، که در نتیجه آن چای را باید دور ریخت.
— ازلحاظ سنتی، چای بر اساس درجه و دوره تخمیر شدن (اکسیداسیون) برگها، به گروههای زیر طبقه بندی میشود:چای سفید: برگهای تازه (جوانهها) که تحت عمل اکسیداسیون قرار نگرفتهاند؛ شکوفههای چای را برای جلوگیری از تشکیل سبزینه (کلروفیل) از نور خورشید میتوان دور نگه داشت. چای سفید نسبت به دیگر انواع چای در مقادیر کمتری تولید میشود و میتواند از همان نوع چای که با روشهای دیگر تولید شده ازلحاظ قیمت نسبتاً گرانتر تمام شود. این نوع چای در کشورهای دیگر به غیر از چین، کمتر شناخته شدهاست، اگرچه این شناخت با عرضه چای سفید به شکل کیسهای، و نیز چای سفید سرد و فوری، بیشتر شدهاست.
۱-چای سبز: فرآیند اکسیداسیون پس از گذشت زمان اندکی از طریق حرارت یا با بخار که یک روش سنتی ژاپنی است یا به وسیله بو دادن آن در تابههای داغ، به عنوان یک روش سنتی چینی متوقف میشود. برگهای چای را میتوان به شکل برگهای جداگانه یا تبدیل شده به حبه که برای تولید چای باروتی استفاده میشود، برای خشک کردن کنارگذاشت. فرآیند اخیر، زمانبر بوده و به عنوان نمونه تنها برای چایهای زرین (pekoe) با کیفیت بالا استفاده میشود. چای یک یا دو روز پس از چیدن، فرآوری میشود.
۲-چای اولانگ (Oollong): عمل اکسیداسیون در حد فاصل بین استانداردهای زمانی مربوط به چای سبز و چای سیاه متوقف میشود. فرآیند اکسیداسیون دو تا سه روز به طول خواهد انجامید.
۳-چای قرمز: میگذارند برگهای چای بطور کامل اکسیده شود. چای سیاه در بیشتر نقاط جنوب آسیا (هند، سریلانکا، بنگلادش، پاکستان و غیره)، و نیز درقرن اخیر دربسیاری از کشورهای آفریقائی از جمله کنیا، بروندی، روآندا، مالاوی و زیمبابوه متداول بودهاست. ترجمه لغت به لغت عبارت «چای قرمز» را در زبان چینی، میتوان برای عاشقان چای بکار برد. چینیها آن را «چای سرخ» مینامند زیرا رنگ مایع دم کرده آن سرخ است. غربیها هم آن را «چای سیاه» میگویند چون برگهای چایی که معمولاً دم میکنند به رنگ مشکی است. اما چای قرمز به Rooibos نیز اشاره میکند، که یک ماده دمکردنی گیاهی tisane رایج در آفریقای جنوبی محسوب میشود. فرآیند اکسیداسیون از حدود دو هفته تا یک ماه طول خواهد کشید. چای سیاه در طبقهبندی دیگر به عنوان چای «ناب» یا CTC (خرد، پخش و به هم پیچیده، روش تولیدی که درسال۱۹۳۲ابداع شدهاست) مطرح میشود. چایهای سیاه غیر مخلوط نیز از طریق مکان، زمان و فصل (اول، دوم، یا پاییز) تولید خود شناخته میشوند. چایهای ناب و CTC طبق کیفیت برگ پس از تولید و بر اساس سیستم Orange Pekoe نیز درجهبندی میشوند.
۴-پوئر (Pu-erh): (در فلات کانتون چین به عنوان پولی (polee) نیز خوانده میشود)، دو نوع از این چای وجود دارد، «خام» و «رسیده». نوع خام یا سبز آن را میتوان بلافاصله مصرف نمود یا گذاشت تا رسیدهتر شود. طی فرآیند رسیدن گیاه چای، چای متحمل عملیات تخمیر ثانویه و میکروبی (باکتریایی) میشود. پوئر رسیده از از برگ سبز چای ساخته میشود که بطور مصنوعی اکسیده میشود تا به طعم فرآیند رسیدن طبیعی خود نزدیک شود. این عمل تحت فرآیند مشابهی کنترل میشود تا آنها را با هم ترکیب نماید که در آن هم رطوبت و هم دمای چای بطور دقیقی تحت نظارت قرار میگیرد. هردو نوع چای پوئر معمولاً به اشکال مختلفی متراکم میشوند ازجمله قالبی، قرصمانند، کاسهای شکل یا قارچمانند. درحالی که بیشتر انواع چای درهمان سال اول تولید خود، مصرف میشوند، اما چای پوئر را برای بهبود طعم آن میتوان دِیرتر مصرف کرد و نوع خامش را بین ۳۰ تا۵۰ سال و نمونه رسیده اش را بین۱۰ تا ۱۵سال نگهداری نمود، اگرچه کارشناسان و طرفداران آن درمورد دوره زمانی بهینه توقف فرآیند رسیده شدن چای با هم اختلاف دارند. بیشتر اوقات، پوئر را برای مدت ۵ دقیقه درآب جوش خیس میکنند. علاوه براین، برخی از ساکنان تبت از پوئر را با کره گاو کوهاندار تبتی (yak)، شکر و نمک میجوشانند و چای کره گاوی که بسیار مقوی هم هست را تهِیه میکنند. چایهایی که همچون پوئر و لیوبائو Liu bao بر روی آنها اکسیداسیون ثانویه واقع میشود، در چین به عنوان چای سیاه شناخته میشوند. این را نباید با اصطلاح انگلیسی چای سیاه اشتباه گرفت که درچین به آن چای قرمز میگویند.
۵-چای زرد: یا تحت نام «چای با کیفیت» در دربار سلطنتی استفاده شود، و یا چای مخصوصی مشابه با چای سبز، این نوع چای مرحله کند تری از خشک را سپری میکند.
۶-کوکیچا (Kukicha): همچنین چای زمستان نیز نامیده میشود، کوکیچا از شاخههای کوچک و برگهای کهنه و هرس شده گیاه چای طی فصل زمستانه و با برشتهسازی، عمل میآید. این ماده به عنوان یک غذای سالم در ژاپن و نیز در رژیمهای افزایش طول عمر بطور رایجی مصرف میشود.
۷-ژنمایکا (Genmaicha): درزبان ژاپنی به معنای چای برنج قهوهای رنگ است، آن چای سبزی است که با برنج خشک قهوهای برشته شده (برخی اوقات برنج بوداده) ترکیب میشود، و در ژاپن بسیار متداول بوده اما درچین هم مصرف میشود.
۸-چای گل (عطری): چایهایی که با گلها فرآوری یا دم میشوند و هر نوع گلی هم برای گونه خاصی از چای همچون چای سبز یا سرخ، استفاده میشود. معروفترین چای عطری، چای یاسمن (هیوآنگ پین در فلات کانتون، هوآچا که نوعی درخت گل در ماندارین چین است) یا چای سبز یا اولانگ معطر (یا دم شده) با گلهای یاسمن است. گلهای رز، سدر، لیچی (Lychee)، گلOsmanthus، و گل داوودی نیز جزو گلهای رایج مورد استفاده در این نوع چای هستند.
—– تاریخچه چای، ابرار اقتصادی، (۱۲ مرداد ۱۳۸۳): ص ۲۶.
۱–دکتر، رویحه، امین، (التداوی بالأعشاب) ، دار القلم، بیروت، لبنان، چاپ ششم. انتشار سال ۱۹۸۱ میلادی به (عربی).
۲–دکتر:عرموش، هانی، “ (فوائد الشای) “، چاپ: دار النفائس، بیروت. لبنان. ۱۰۰۶ میلادی.
۳–وبگاه سیمرغ، دانشنامه رشد، ریدرز دایجست، مترجم از ریدرز دایجست: اختر بهرامی، شیدا شیدائی فربوته چای برای نخستین بار در چین [۱] و در حدود پنج هزار سال پیش شناخته شد که به تدریج خواص درمانی آن کشف شد. علاوه بر آن از چای برای مصارف رنگآمیزی نیز استفاده میشدهاست.هلندیها در سده هفدهم چای را از چین به اروپا بردند. در اروپا چای در مغازههای عطاری عرضه میشد. نیکولاس تولپ پزشک هلندی در کتاب خود تحت عنوان مشاهدات پزشکی در سال ۱۶۴۱ اعلام کرد: با نوشیدن چای از همه بیماریها در امان هستید و عمرتان طولانی میشود. در قرن ۱۸ زمانی که «آن» ملکه انگلیسی چای را بجای آبجو انگلیسی به عنوان نوشیدنی صبحانه خود انتخاب کرد، مُد بر مباحث پزشکی غلبه کرد.نوشیدن چای برای مدتی در مستعمرات انگلیس در آمریکا تحریم شد. زمانی که بریتانیاییها بر خریداران چای حتی برای اهداف درمانی، مالیات تحمیل کردند، مستعمرهنشینان در برخی جوامع به اعتراض برخاستند، بعدها همین معترضان تندخو مخفیانه سوار کشتیهای بریتانیایی شدند و ۳۴۲ صندوق چای را به «لنگرگاه بوستون» بردند و با بهای ارزانتری فروختند.
افسانههای پیدایش چای
بر اساس افسانهای یکی از سالکان در کوه چای مشغول مراقبه بوده. ولی دائم چشمهایش بسته میشده. برای اینکه بتواند چشمهایش را باز نگه دارد پلکهایش را میبرد و به درون کوهستان پرتاب میکند. از آن پلک گیاهی بنام چای میروید که هدیه ایست از طرف خداوند برای افرادیکه به مراقبه (مدیتیشن) مینشینند.
براساس یک داستان قدیمی حدود پنج هزار سال قبل تعدادی برگ چای در اثر وزش باد به درون یک فنجان آب داغ که در دست «شن نونگ» امپراتور چین بود، افتاد و حاکم نتیجه این حادثه را به عنوان یک تحول بزرگ برای آب ساده و بی طعم اعلام کرد. در پی آن مصرف چای همهگیر شد.
در یک افسانه عامه چینی، شن نونگ (Shennong)، امپراتور چین ابداع کننده اسطورهای کشاورزی و طب چینی حدود ۵۰۰ سال پیش درحال سفر بودهاست. وی که به دلیل تبحرش در روشهای علمی مشهور بوده، براین اعتقاد بود که مطمئن ترین روش برای نوشیدن آب این است که ابتدا آن را بجوشانند. یک روز متوجه شد که تعدادی برگ در داخل آبی افتاده که وی آن را جوشانده بود. پادشاه نکته بین و کنجکاو جرعهای از آن را نوشید و از طعم مطلوب و خواص نیروبخش آن شگفت زده شد. برخی از افسانههای دیگر میگویند که امپراتور خواص طبی برخی از گیاهان را برای خود آزمایش می کرد، که برخی از آنها سمی بودند، اما آزمایش بر روی چای نشان داد که آن نوشدارو است. داستان شن نونگ در کتاب «لویو چا جینگ» نیز که یک اثر قدیمی مربوط به این موضوع است، ذکر شده است.
یک اسطوره چینی که در مکاتب بودائیسم و بودیهارما (Bodhiharma) رایج است با کشف چای اعتبار یافتهاست. بودیهارما، راهب نیمه افسانهای بودائی، پایه گذار مکتب بودائی Chan به چین سفر کرد. او چون طی عمل تمرکز حواس به خواب فرو رفته بود، خشمگین شد و ازاینرو پلکهای چشمان خود را قطع کرد. بوتههای چای از نقطهای روئید که وی پلکهای خود را درآنجا انداخت. برخی اوقات، این داستان را درباره گوتاما بودا به جای بودیهارما بازگو میکنند.
آسیا
خاستگاه گیاه چای شرق و جنوب چین، میانمار شمالی، و ایالت آسام هند را دربرمی گیرد. رشد فوری (لجام گسیخته) گونه آسامی چای در نواحی قابل مشاهدهاست که از استان یانا (Yunnan) تا بخش شمالی میانمار و آسام در هند را پوشش میدهد. گونه sinesis چای بطور طبیعی درنواحی شرقی و جنوب شرق چین میروید. تحقیقات اخیر و وجود گونههای دورگه از نوع چای در نواحی گستردهتری از مناطق مذکور بیانگر آن است که خاستگاه چای درنقطهای واقع شده که شامل بخش شمالی میانمار و ایالتهای یونان و سیچوان چین میشود.
ریشههای استفاده بشر از چای در افسانههای متعددی بیان شده، اما مکانی که برای اولین بار چای تولید شده، نامعلوم است.
چین
چای نقش مهمی را در فرهنگ آسیا به عنوان یک نوشیدنی پرمصرف، و شفابخش و نیز نمادین از موقعیت اجتماعی در طول قرنها، ایفا نمودهاست. عجیب نیست که کشف آن به ریشههای مذهبی یا سلطنتی نسبت داده میشود. در واقع چین قرنهاست که از چای برخوردار است. متخصصین این نوشیدنی را به عنوان درمانی برای گروهی از بیماریها میدانند، و اشرافیت در مصرف چای خوب به عنوان نشانهای از جایگاه اجتماعی محسوب میشده و مردم عادی فقط میتوانستند از طعم آن استفاده کنند.
با این که خاستگاه چای به عنوان یک داروی گیاهی مفید برای بیدار ماندن، نامعلوم است، اما چین به عنوان خاستگاه مصرف چای، سابقه تاریخی دست کم ۱۰۰۰ سال پبش از میلاد را به ثبت رساندهاست. سلسله هان (Han Dynasty) از چای به عنوان دارو استفاده مینمودند. استفاده از چای به عنوان یک نوشیدنی فرحبخش در مناسبتهای اجتماعی به تاریخ سلسله تانگ (Tang Dynasty) و پیش از آن برمی گردد.
کتاب «چاجینگ» (陸羽) اثر لویو (陸羽) نویسنده سلسله تانگ، اولین کار برروی این موضوع میباشد. براساس کتاب چاجینگ که به سال ۷۶۰نوشته شده، نوشیدنی چای درآن زمان متداول بودهاست. این کتاب تشریح مینماید که چگونه چای عمل میآمده، برگهای آن فرآوری میشده، و چگونه به عنوان یک نوشیدنی تهیه میشدهاست. آن همچنین راجع به چگونگی ارزیابی نوع چای نیز توضیح دادهاست. دراین کتاب حتی از این مطلب سخن به میان آمده که چه نقاطی بهترین مکان برای کاشت چای بودهاند.
درآن زمان تاریخچه چای، ماهیت این نوشیدنی و سبک تهیه آن با روشی که ما امروزه بکار میبریم، متفاوت بودهاست. برگهای چای به صورت قالبهایی فرآوری میشدند. این قالب خشک شده، که کلاً به نام چای آجری نامیده میشد داخل یک هاون سنگی کوبیده میشد. آب داغ به گرد این قالب چای افزوده میشد، یا آن را داخل کتریهای سنگی میجوشاندند و به عنوان یک نوشیدنی گرم مصرف مینمودند.
نوعی از چای متراکم که به عنوان چای سفید خوانده میشد، تا پس از دوره سلسله تانگ (۹۰۷-۶۱۸م) تولید میشد. این نوع خاص چای سفید تانگ به هنگام بهار چیده میشد که درآن رشد بوتههای جوان چای همچون سوزنهای نقرهای فراوان بود. این دستچینهای اول چای به عنوان ماده خام در تهیه چای متراکم استفاده میشد.
ظهور چای بخارداده و گرد (پودری)
طی دوره سلسله سانگ (۱۲۷۹-۹۶۰)، نحوه تولید و تهیه همه نوع چای تغییر نمود. چای سانگ شامل اشکال کلاسوری (آزادبرگ) بود (برای حفظ خاصیت مطلوب و مورد نظر برای جامعه درباری)، اما شکل جدید پودری آن به وجود آمد. برگهای چای چیده میشدند و برای حفظ خاصیت رنگ و طراوت آن بخارداده میشدند. پس از عمل بخاردادن، این برگها خشک میشدند. سپس چای نهایی کاملا به صورت پودر درمی آمد و درداخل کاسههای بزرگی هم زده میشد. نوشیدنی حاصله به دلیل ظاهر زمردی سیر یا سفید قوس و قزحی (رنگین کمانی) و نیز نیروی شاداب سازی و سلامتی بخش خود بسیار مورد توجه قرار میگرفت. چای نوشیدنی درمیان مقامات دولتی و روشنفکران در طول دوران سلسله سانگ در جنوب چینی (قرون۱۲و۱۳) رواج داشت. آنها هنگام صرف چای، به اموری چون خواندن شعر، خطاطی، نقاشی، و بحث فلسفی میپرداختند. برخی اوقات نیز آنها درمکانهایی که چای و بساط چای رایج بود، مسابقاتی برای کیفیت چای به راه میانداختند. زمانی که هوی ژونگ، پادشاه سلسله سانگ، مدعی شد که چای سفید از لحاظ مرغوبیت در راس تمام انواع چای قرار دارد، وی حرکت تکاملی را برای دستیابی به یک گونه جذاب ازچای را به راه انداخت.
این نوع سبک سانگ با تهیه چای با پودر آن در سرامیک آلات طی مراسمی زیبا که به نام مراسم چای سانگ شناخته شده، همراه بود. راهبان ژاپنی که دراین زمان به چین سفرکرده بودند، این مراسم تهیه چای را آموخته و با خود به وطنشان بردند. اگرچه این مراسم بعدها درچین منسوخ شد، اما این سبک سانگ تهیه چای در ژاپن تحت عنوان مراسم چای تکامل یافت و تاامروز نیز ادامه دارد.
بسیاری از ارقام چای سفید با طعمهای جذاب برای جامعه درباری درطی دوره سلسله سانگ تهیه گردید. هوی ژونگ که بین سالهای ۱۱۲۵-۱۱۰۱ بر چین حکومت میکرد، چای سفید را بهترین نوع چای میدانست، و با توسعه ارقام مختلف چای سفید در میان سلسله سانگ مشهور شد، وازآن جمله نشاء یشمی قصر و نشاء نقرابی ابریشمی چای، است. تولید چای سفید مستلزم کار بسیار فشرده و طاقت فرسائی بود. درابتدا، چای از گونههای انتخاب شده بوتههای عمل آمده یا درختان چای وحشی دراوایل بهار، چیده میشد. چای فوراً در معرض بخار قرار میگرفت، و سپس جوانههای آن انتخاب شده و پوسته بیرونی وگره خورده برگ چای کنده میشد. تنها بخش ظریف داخلی جوانه چای در آب چشمه خیسانده شده و سپس خشک میشد. این فرآیند چای سفیدی را به وجود میآورد که به اندازه ضخامت کاغذ باریک و نازک بودند.
زمانی که عمل فرآوری انجام شد، چای نهایی توزیع میشد و اغلب به عنوان خراج یا مالیات به شکل فله به دربار سانگ ارسال میشد. آن سپس به صورت گردی سفید–نقرهای رنگ کاملاً خرد میشد و برای استفاده در مراسم چای سانگ، درون ظروف سرامیکی بزرگ هم زده میشد. این چایهای سفید پودری نیز درآن دوره برای انجام مسابقات معروف هم زنی چای استفاده میشد.
بو دادن و دم کردن
بخار دادن به برگهای چای، فرآیندی مقدماتی بوده که برای قرنها جهت تهیه چای بکار گرفته میشد. پس از تبدیل چای متراکم به شکل پودرچای، یکبار دیگر تولید چای برای تجارت و توزیع، تغییر نمود. چینیها روش متفاوتی را برای فرآوری چای در اواسط قرن ۱۳ میلادی ابداع نمودند. برگهای چای ابتدا برشته میشد و سپس به جای بخار دادن آنها را خرد میکردند. این روش، خاستگاهی برای چایهای دارای کیفیت پایین امروزی و دم کردن آنها است.
درسال ۱۳۹۱، دربار سلسله مینگ فرمانی را صادر کرد که طی آن تنها چای فله به عنوان خراج پذیرفته میشد. درنتیجه، تولید چای فله افزایش یافت و شیوههای فرآوری آن پیشرفت نمود. به زودی، بیشتر چایها به صورت برگ کامل، فله توزیع شده ودر در ظروف سفالی دم میشدند.
اکسایش
تخمیر چای ارتباطی به تخمیر با مخمر ندارد. آن در واقع اکسایش برگهای چای است. در قرن ۱۷، پیشرفتهای متعددی در تولید چای صورت گرفت. در بخش جنوبی چین، برگهای چای را در ابتدا درزیر آفتاب خشک شده و سپس نیمه تخمیر گردیده، و از آن چای سیاه دراگون (اژدها) یا اولانگ تولید مینمودند. اما، این روش در باقی نقاط چین معمول نبود.
کره
اولین مدرک مستند تاریخی اعطای چای به یکی از خدایگان آباء و اجدادی در مراسمی در سال ۶۶۱ است که درآن یک پیشکش چای به روح شاه سورو از گایا، بنیانگذار سلسله جوموان گایا (Geumgwan Gaya) (۵۶۲-۴۲) تقدیم شدهاست.
شواهد به دست آمده از سلسله گوریو (۱۳۹۲-۹۱۸) نشان میدهد که هدایایی از چای در معابد بودائی به ارواح راهبان گرانقدر تقدیم میشدهاست. در دوره سلسله جوسیون (Joseon Dynasty) (۱۹۱۰-۱۳۹۲)، خانواده سلطنتی یی Yi و طبقه اشراف برای انجام آداب و رسوم ساده خود، در «مراسم روز چای» که یک مراسم فراگیر درآن زمان بود از چای استفاده مینمودند، در حالی که در مراسم چای مخصوص برای مناسبتهای ویژهای آن را بکار میبردند. این موارد در کشورهای دیگر وجود نداشت.
دراواخر دوره جوسیون، افراد معمولی به این مراسم میپیوستند و از چای برای برگزاری مراسم اشرافی استفاده میکردند، که درپی آن نمونه موجود در چین بر مبنای متن ژوگزای، تشریفات خانوادگی میباشد.
ظروف سنگی رواج داشت، سرامیکآلات بیشتر معمول بود که عمدتاً در کورههای روستائی با خاک چینی کمیابی ساخته میشد، چراکه خاک چینی سلطنتی با دراگونهای آن از همه نادرتر بود.
ازلحاظ تاریخی ظاهر کاسهها و فنجانها بر اساس تاثیرات مذهبی، طبیعتگرا است. رنگ سبز بیدی یا یشمی آنها، پانچونگ، یا سینیهای رنگ و رفته برنز مانند برای مراسم بودائی چائی؛ نابترین رنگ سفید در طرحهای کمرنگ چینی آلات برای مراسم چای کنفسیوس؛ چینیهای زمختتر و بلورجات متمایل به طوسی برای مراسم چای آنیمیستی (روح باوران) و یا برای صادرات به ژاپن استفاده میشد که درآنجا به آن ظرف نگهداری برنج (gohan chawan) میگفتند. بافت سطحی نسبتاً هنرمندانه آن از خاک رس و ماسه در ترکیب با لایه نازکی از شیشه ساخته شده بود که به خصوص دارای ارزش بالا بوده و از آن کپی برداری میشد. تصادفی بودن این آفرینش (هنری) را میتوان به عنوان یک لحظه سرنوشتساز کنونی بیان کرد که برای اربابان تولید کننده چای از اهمیت برخوردار بودهاست.
برخلاف سنت چینی، هیچ یک از ظروف چای کرهای را در مراسم مزبور، به عنوان آزمایش در یک نت موسیقی زیبا بکار نمیبرند. در عوض قضاوت راجع به آنها براساس طبیعی بودن شکل، حس، و رنگآمیزی آنها است.
ابتداییترین نوع چای مصرف شده در مراسمهای چای، به شدت تحت تاثیراستفاده از قالبهای چای سیاه قرار داشته، و معادل قدیمی آن چای پوئر هنوز هم در چین رایج است. بهترین نمونههای چای مورد توجه قرار داشته، و چای با قدمت زیاد از چین وارد شده و رواج خاصی در دربار داشتهاست. اما واردات گیاه چای توسط راهبان بودائی نمونههای مرغوبتری از چای را وارد کره و مراسم چای درآن نمود.
درحالی که چای سبز همچون «چاکاسول» یا «چاگنو»، بیشتر مصرف میشود، اما انواع دیگر چای همچون Byeoksoryung” Chunhachoon, Woojeon, Jakseol, Jookro Okcheon، و نیز چای معطر گل داوودی، چای برگ خرمالو، یا چای بومادران را میتوان در زمانهای مختلف سال مصرف نمود. راهبان بودائی با تقدیم نذورات در مراسم چای شرکت میکنند. اما اصالت گوریو (Goryeo) و بعد از آن راهبان فرقه یانگبان کنفسیوس به این مراسم رسمیت دادهاند. مراسم چایی همواره برای مناسبتهای مهمی بکار میرود همچون سالروز تولد، بزرگداشتها، یادکردن از دوستان قدیمی، و بطور فزاینده روشی برای مکاشفه از طریق تمرکز حواس Seon.
وارد کردن چای و فرهنگ چای
اولین مراجع شناخته شده برای چای سبز در ژاپن در متنی قرار دارد که توسط یک راهب بودائی در قرن نهم نوشته شدهاست. چای به یک نوشیدنی در میان طبقات مذهبی ژاپن تبدیل شد زمانی که راهبان و مبلغان ژاپنی به چین اعزام شدند تا فرهنگ مربوط به چای وارد شده به ژاپن را بیاموزند. اولین نوع چای احتمالاً به شکل قالبی از چین وارد شد. شواهد باستانی نشان میدهد که اولین بسته بذر چای از طریق کاهنی به نام Saicho در سال ۸۰۵ و بعدها توسط فرد دیگری به نام Kukai درسال ۸۰۶ وارد شد. چای به یک نوشیدنی برای طبقات سلطنتی درزمان پادشاه ساگا (嵯峨天皇) شاه ژاپن تبدیل شد زمانی که وی کشت گیاه چای را در ژاپن رواج داد. بذرهای آن از چین وارد، و کشت آن در ژاپن آغاز گردید.
کتاب چای Kissa Yojoki
درسال ۱۱۹۱، کاهن مشهور فرقه بودائی زن (zen) با نام Eisai بذرهای چای را به کیوتو برگرداند. مقداری از این بذرها برای مایوشونین کاهن آورده شد و مبنایی برای چای Uji گردید. قدیمیترین کتاب تخصصی راجع به چای در ژاپن، Kissa Yojoki یا 喫茶養生記 (چگونه با نوشیدن چای سالم بمانیم) از سوی ایسای نوشته شد. این کتاب دو جلدی درسال ۱۱۲۱ پس از دومین و آخرین دیدار وی از چین نوشته شدهاست. چای نوعی عامل درمان نهایی ذهنی و طبی است و این توان را دارد تا زندگی بشر را پربارتر و طولانی تر بکند. مقدمه کتاب درباره این مطلب شرح میدهد که چطور چای میتواند اثر مثبتی بر پنج اندام حساس بدن و به ویژه قلب داشته باشد. آن راجع به خصوصیات طبی چای توضیح میدهد که شامل تقلیل اثر الکل شده و به عنوان یک محرک موجب درمان دملها، فرونشاندن تشنگی، رفع سوء هاضمه، بهبود بریبری، جلوگیری از بیحالی (کسلی)، و بهبود فعالیت دستگاه ادراری و مغز میشود. بخش اول آن کتاب درباره اشکال گیاه چای، گلها و برگهای چای توضیح داده و بیان میکند چطور گیاه چای رشد نموده و برگهای چای فراوری میگردد. فصل ۲، درکتاب درباره میزان مصرف و روش خاص لازم برای درمان بیماریهای فیزیکی افراد شرح میدهد.
ایسای به طبقه جنگجو پیشنهاد میکند چای بنوشند که سرشناسی سیاسی ویژهای را پس از دوره هاین به دست آورده بودند. ایسای بیان میکند که شوگون عادت داشت هرشب مقدار زیادی چای بنوشد. درسال ۱۲۱۴، ایسای کتابی را عرضه نمود که آن را خطاب به ژنرالی نوشت و در آن از منافع سلامتی حاصل از نوشیدن چای اشاره نمود. پس از آن، رسم نوشیدن چای در میان سامورائیها معمول گردید. از همان ابتدا، چای سبز دربین مردم با فرهنگ ژاپن رواج یافت. نوشیدنی برای طبقه بالای جامعه و نیز کهانت بودائی در ژاپن. تولید افزایش یافت و چای بطور فزاینده در دسترس قرار گرفت، اگرچه هنوز ازاین امتیاز طبقه بالاتر اجتماع برخوردار بودند.
برشتهسازی چای به ژاپن معرفی شد
درقرن ۱۳ و دوره سلسله مینگ، جنوب چین و ژاپن بیشتر از تبادل فرهنگی برخوردار بودند. تجارت عمدهای صورت میگرفت و روش برشتهسازی در فرآوری چای در کیوشوی ژاپن رواج یافت. چون روش بخاردهی (درقرن ۹ م.) و برشته سازی (قرن ۱۳ م.) طی دوره مختلف به ژاپن آورده شده، چایهای این دوره نسبت به دیگر چایها متمایز هستند.
پیدایش فرهنگ چای در ژاپن
سرگرمیها در قرون ۱۲ و ۱۳ در چین متداول بود. خواندن شعر، خطاطی، نقاشی، و بحث فلسفی در حالی که مراسم چای طی چند قرن از سوی راهبان بودائی (زن) و تحت رهبری اساسی راهبی به نام سنو رایکو (۱۵۹۱-۱۵۲۲) رواج مییافت. در واقع، هر دو مورد نوشیدنی و مراسم چای نقش فعال خود را در سیاست فئودالی ایفا میکردند. شماری از مذاکرات مهم در میان رهبران ملوک الطوایف درصحنه مقرراتی و بی سر و صدای مراسم چای برگزار میشد. تا پایان قرن ۱۶م، مسیر جاری چای تعیین شد. نهایتاً، چای سبز قابل دسترس تودههای مردم شد، و به رایجترین نوشیدنی ملی تبدیل شد.
چای سبز جدید ژاپن
درسال ۱۷۳۸، سوئن ناگاتانی، چای 煎茶 یا senchai (سنچای) را که شکل تخمیرنشدهای ازچای سبز بود، توسعه داد. برای تهیه چای سنچای، اولین برگهای تحت فشار اولیه بخار است که بعداً به چای کلاسوری تبدیل و خشک میشود.
به سال ۱۸۳۵، کاهای یاماموتو چای نوع گیوکورو (gyokuro) بهترین نوع چای سبز فله با برگ کلاسوری میباشد و با سایه انداختن درختچههای چای که طی هفتهها موجب افزایش بهره برداری محصول شده تا خواص شیمیائی برگ را به روشهایی تغییر دهد که از نظر بیشتر مصرفکنندگان چای سبز مطلوب گردد. چای maccha جدید از بطور طبیعی از همان درختچههای انبوه تحت عنوان گیورکو به دست آمده و پور خالص آن بطور کامل با آب داغ مخلوط میشود، و از این چای در مراسم چای ژاپن استفاده میشود.
ماشین خردکن
درپایان دوره میجی (۱۹۱۲-۱۸۶۸) ماشین تولید چای سبز به بازار عرضه شده بود و جایگزین تهیه دستی چای شد. این ماشینها برای مقاصد مقدماتی چون خشک کردن، کوبیدن (خرد کردن)، خشکسازی ثانویه، کوبیدن نهایی، و بخاردهی چای بکار میرود.
خودکار کردن
خودکارسازی به بهبود کیفیت و کاهش بار کار کمک میکرد. حسگرها و کنترلهای کامپیوتری در اتوماسیون ماشینی به نحوی ارائه شدهاند که کارگران غیر ماهر نیز بتوانند بدون آسیب به کیفیت چای محصول برتر چای را تولید کنند. نواحی مشخصی در ژاپن به عنوان تولید کننده انواع مخصوص چای سبز شناخته شدهاند، و نیز چایهایی با کیفیت استثنائی چرا که خود برگهای سبز چای به عنوان کالای بسیار ارزشمند محسوب میشود. این ترکیب از عطا طبیعت و پیشرفتهای فنی بشری موجب تولید استثنائیترین محصولات چای سبز میگردد که در بازارهای امروزی فروش میروند. امروزه، چای سبز برشته شده دیگر در ژاپن رایج نبوده و در عوض، از گرد چای در مناسبتها و مراسم استفاده میشود.
ایران
پیشینهٔ مصرف چای در ایران به سده هفدهم میلادی میرسد. جهانگردان از چایخانههایی گفتهاند که بزرگان و توانگران در آن جا جمع شده و چای مینوشیدند.
محمد علی معروف به کاشف السلطنه چایکار، متولد ۱۲۴۴ خورشیدی در تربت حیدریه، که از دارالفنون و سپس از سوربن فرانسه فارغالتحصیل شده بود، با عنوان ژنرال کنسول ایران در سال ۱۲۷۶ خورشیدی، مأمور خدمت در هند شد. وی به عنوان سفیر ایران در هندوستان در روزگار مظفر الدین شاه قاجار اولین فرد ایرانی است که با همت والای خود و در نقش یک بازرگان به فراگیری شیوهٔ کاشت و مصرف چای در ایران و جهان پرداخت. وی با تلاش زیاد و نبوغ خود توانست نژادهای خوب و مقوی چای را کشف نموده و با زاد و ولد آنها نام خود را ماندگار نماید. همچنین او شهر لاهیجان را به دلیل وجود هوای مناسب برای کشت چای انتخاب کرد. این شهر امروز به عنوان مرکز کشت چای در ایران درآمدهاست. مقبرهٔ کاشفالسلطنه در لاهیجان امروز به صورت گنجینهٔ تاریخ چای ایران در لاهیجان درآمدهاست. سهم ایران ۴ تا ۵/۴ درصد از مصرف کل چای جهان است.
در چند سال اخیر صنعت چای ایران دوره تلخی را پشت سر گذاشته که به گواه دست اندرکاران، در تاریخ صد ساله صنعت چای ایران بیسابقهاست.